Ahad, 1 September 2013

Dialog PR, BN - Anwar Yang Terdesak Atau Pemimpin UMNO Yang Tersedak?



Oleh Shahbudin Husin

Dalam perutusan sempena sambutan merdeka tahun ini, Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim menawarkan kepada Perdana Menteri, Najib Razak supaya diadakan rundingan meja bulat antara PR dan BN dalam beberapa isu demi untuk kepentingan rakyat dan negara. Antara isu yang disentuh Anwar sebagai wajar dibincangkan bersama ialah berkaitan kaum, agama, jenayah dan ekonomi.

Meskipun Anwar secara jelas menyebut bahawa perbincangan atau dialog itu tidak berkaitan sama-sekali dengan penubuhan kerajaan perpaduan yang diheboh-hebohkan sebelum ini tetapi tawaran ini segera mengundang reaksi yang tidak menyenangkan daripada kebanyakan pemimpin UMNO.

Apatah lagi seiring dengan tawaran kesediaan mengadakan rundingan itu, Anwar juga menyatakan keterbukaan untuk melupakan perbezaan dan persengketaan selama ini serta menerima keputusan pilihanraya umum lalu dan ini seolah-olah memenuhi syarat Najib sebelum ini bahawa sebarang rundingan antara BN dengan PR tidak mungkin diadakan selagi pakatan pembangkang tidak menerima keputusan pilihanraya, malah terus mempertikaikannya.

Beberapa pemimpin UMNO lantas mempertikaikan niat dan keikhlasan Anwar yang secara tiba-tiba membangkitkan soal dialog, rundingan atau kerjasama antara PR dengan BN ini. Mereka menyifatkannya sebagai langkah terdesak Anwar setelah kalah pilihanraya dan hampir kesemua petisyen yang dikemukakan PR ditolak oleh mahkamah. Khairy Jamaluddin, Mukhriz Mahathir dan Hishammuddin adalah antara pemimpin UMNO yang terawal menolak cadangan Anwar itu sambil mempersoalkan niat serta tujuannya.

KJ dan Mukhriz yang diketahui bermusuh dalam UMNO tiba-tiba dilihat senada dan mempunyai hujah penolakan yang hampir sama. Dipercayai juga ramai lagi pemimpin UMNO yang turut menolak tawaran dialog oleh Anwar ini. Bekas Perdana Menteri, Mahathir tentulah lebih diketahui pendiriannya berhubung isu ini.

Sementara Anwar dianggap terdesak kerana mengemukakan tawaran dialog ini, sebaliknya Anwar juga berjaya membuatkan ramai pemimpin UMNO tersedak dengan kejutan yang dibuatnya ini. Beliau yang selama ini dilihat begitu keras dan tidak berkompromi dengan UMNO, bahkan sering mengucapkan perkataan "lawan tetap lawan" seolah-olah sudah berubah dan mengalah berikutan pendirian mahu berdamainya ini.

Reaksi pantas KJ, Mukhriz dan Hishamuddin yang memperlekeh tawaran Anwar itu sambil mempertikaikan niatnya, walaupun dalam perutusan Anwar sudah dijelaskan bahawa ianya demi kepentingan rakyat dan negara, jelas membuktikan mereka terkejut dah mungkin tersedak beberapa kali kerananya.

Mahathir yang sedang berehat di rumahnya sambil minum-minum petang juga mungkin lebih kerap tersedak mendengar berita ini.

Dalam mesyuarat MT UMNO petang semalam, isu itu turut dibincangkan dan mungkin paling ramai pemimpinnya mengambil bahagian serta memberikan pelbagai pandangan mengenai dialog PR dengan BN itu. Jika sebelum ini Anwar mengatakan Najib yang cuba berbaik-baik dengannya, tawaran yang dibuatnya kali ini nyata menggambarkan sebaliknya dan membuatkan mereka tidak senang dengannya.

Benarkah Anwar sedang terdesak dan kini mahu berbaik-baik dengan Najib? Mungkinkah ini petanda Anwar sudah keletihan dan mengakui usianya yang semakin meningkat tidak sesuai lagi meneruskan perjuangan menumbangkan BN? Atau ini adalah merupakan langkah awal Anwar berbaik-baik dengan BN yang mana matlamat akhirnya ialah menubuhkan kerajaan perpaduan walaupun dinafikan pada ketika ini?

Atau mungkinkah ini hanya strategi Anwar untuk meredakan ketegangan memandangkan PRU 14 masih jauh lagi? Mungkin juga ini merupakan percaturan Anwar untuk menyelamatkan kerjaya politiknya dan ingin menempatkan penyokong setianya dalam kerajaan?

Pelbagai kemungkinan boleh diramalkan mengenai isu ini dan apa yang mungkin berlaku disebaliknya. Tetapi sementara menanti yang mana satu kemungkinan itu akan menjadi kenyataan, haruslah disedari bahawa perdamaian Anwar dan Najib bukanlah sesuatu yang mustahil. Politik sentiasa memungkinkan kawan menjadi musuh dan musuh bertukar menjadi kawan.

Mahathir pernah memusuhi Tengku Razaleigh dan Semangat 46 tetapi kemudiannya menawarkan perdamaian sehingga menyebabkan Ku Li membubarkan partinya dan menyertai UMNO secara beramai-ramai pada 1996. Walaupun perdamaian itu dinamakan atas tiket perpaduan Melayu tetapi kemudian disedari bahawa ia semata-mata untuk memudahkan Mahathir menyingkir dan memecat Anwar pada 2 September 1998.

Ketika Mahathir memecat, mengaib dan memenjarakan Anwar, seluruh pimpinan UMNO menyokongnya tetapi siapa sangka apabila Pak Lah menjadi Perdana Menteri, beliau membebaskan Anwar dan menghantar menantunya, KJ ke rumah Anwar di Bukit Damansara untuk menguruskan soal passport Anwar yang perlu menjalani pembedahan tulang belakang di Jerman.

Jika Mahathir memenjarakan Anwar, kemudian Pak Lah membebaskannya, maka tidaklah mustahil Najib pula yang berganding tangan bersatu hati dengan Anwar memimpin negara selepas ini.

Kalau Mahathir boleh berbaik semula dengan Ku Li yang merupakan musuh yang diciptanya sendiri, tidaklah sukar sebenarnya bagi Najib berbaik-baik dengan Anwar kerana Anwar bukanlah musuh yang dicipta oleh Najib. Beliau bermusuh dengan Anwar hanya kerana mewarisi pusaka yang ditinggalkan oleh Mahathir untuknya. Pak Lah telah membuktikan tidak mahu mewarisi permusuhan dengan Anwar yang ditinggalkan Mahathir, maka tidaklah mustahil Najib juga berbuat perkara yang sana.

Demi survivalnya, tidak menjadi kesalahan Najib dan Anwar berbaik-baik, sama seperti tidak menjadi kesalahan ketika Mahathir berbaik-baik semula dengan Ku Li dan kemudian menukar Anwar daripada sahabat kepada musuhnya.

Sama ada dialog PR dengan BN ini akan menjadi kenyataan dan memberi kebaikan kepada rakyat dan negara atau ianya merupakan permulaan kepada penubuhan kerajaan perpaduan atau mungkin tersekat di tengah jalan dan sekadar menjadi perisa yang menambahkan masam manis santapan dunia politik kita, semuanya bergantung kepada keadaan dan perubahan yang berlaku selepas ini.

Tiada ulasan: