Ahad, 22 September 2013

Chin Peng dijangka “menghantui” Parlimen esok

OLEH EILEEN NG
















Sidang Parlimen akan bersambung untuk sesi kedua esok dijangka hangat dengan kemelut isu kematian pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) Chin Peng yang masih menjadi pertikaian dikalangan Ahli Parlimen kerana ada yang menggesa supaya abu mendiang dikebumikan di Malaysia serta ramai juga menentang.

Kehadiran beberapa pemimpin pembangkang yang melawat mendiang Chin Peng di Bangkok akan menjadi modal ahli parlimen dalam Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC) untuk mengaitkan DAP sebagai proksi kepada parti komunis.

Beberapa pemimpin pembangkang Pakatan Rakyat (PR) yang ditemui di Bangkok berkata lawatan mereka adalah atas urusan peribadi.

Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago (gambar) berkata lawatannya ke kuil itu secara kebetulan selepas menghadiri mesyuarat dengan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan mengambil kesempatan tersebut untuk singgah sebentar.

Beliau singgah di kuil dan berada dalam dewan di mana keranda mendiang Chin Peng ditempatkan, menurut laporan The Star Online semalam.

Turut kelihatan hadir memberi penghormatan adalah ahli jawatankuasa pusat DAP Selangor dan bekas Senator S. Ramakrishnan, ahli Exco Aliran Sarajun Hoda, ahli Parlimen Jelutong Jeff Ooi dan ahli Parlimen Batu Chua Tian Chang atau dikenali sebagai Tian Chua.

Perkembangan ini bakal memeningkan menteri bertanggungjawab mengendalikan sidang Parlimen, Datuk Seri Shahidan Kassim yang mengharapkan sesi kali ini berlangsung dengan lebih aman.

"Saya berharap Dewan akan terus aman," kata beliau kepada wartawan dalam sebuah majlis minggu lalu.
Bagaimanapun, Shahidan juga bakal menjadi tumpuan selepas anak perempuannya dilaporkan telah bekerja dengan beliau dengan "jawatan kerajaan yang digazetkan", walaupun peraturan menghalang sesebuah jawatan tidak boleh dipegang oleh ahli keluarga.

Isu Chin Peng bukan satu-satunya fokus sepanjang sebulan ini di Malaysia.

Ahli Parlimen dijangka membangkitkan isu-isu seperti di Sekolah Kebangsaan Sri Pristina, pampasan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) oleh Putrajaya, pemotongan subsidi minyak, agenda Ekonomi Bumiputera dan juga Tribunal Rakyat yang mendedahkan pelbagai salah laku semasa pilihan raya umum lalu.

Peningkatan jenayah ganas, yang menyaksikan pembunuhan pengasas Arab Malaysia Bank, Hussain Ahmad Najadi, selain insiden-insiden jenayah lain akan menjadi tumpuan untuk menentukan keperluan menghidupkan semula undang -undang pencegahan untuk mengatasi masalah jenayah.

Kedua-dua belah pihak dijangka menekan butang merah terhadap isu-isu yang menjadi kebimbangan rakyat Malaysia.

"Memandangkan kami tidak boleh berbincang dengan mudah kali ini kerana topik sangat terikat dengan debat dalam Bil, dijangka ahli Parlimen akan cuba mencelah sama ada semasa soal jawab atapun semasa debat sedang berlangsung," kata ahli Parlimen DAP dari Kulai, Liew Chin Tong.

Susulan masa mesyuarat pendek, hanya satu debat akan berlangsung iaitu Bil Tambahan Perbekalan, bagi mendapatkan kelulusan Parlimen untuk tambahan peruntukan kerajaan.

Dua Akta lain berkaitan dengan undang-undang profesion (Akta Undang-Undang Profesion 1976 dan Akta Profesion Guaman (Pindaan) 2012) juga akan termasuk dalam pindaan.

Bagaimanapun, tiada petanda bil yang menjadi bualan ramai untuk memperkenalkan undang-undang pencegahan baru, seperti yang dijanjikan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Satu lagi tumpuan adalah penubuhan Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC), dimana peranannya untuk mengkaji kewangan negara dan pengagihan peruntukan yang diluluskan Parlimen mencapai sasaran perbelanjaan dan lain-lain perkara yang berkaitan.

Diketuai oleh ahli Parlimen tiga penggal dari Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed, PAC akan akan mengumumkan 14 ahli jawatankuasa yang terdiri 9 daripada BN dan 5 daripada wakil pembangkang.

Senarai calon telah dihantar kepada jawatankuasa hak parlimen (PSC) untuk kelulusan.

PAC akan membuat pendedahan pertamanya melibatkan kekayaan yang dimiliki Khazanah Nasional dan peranannya dalam perjanjian perkongsian gagal antara MAS-AirAsia.

Ahli Parlimen Bentong Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata beliau teruja untuk terlibat secara aktif dalam sesi kali ini, di mana isu-isu seperti jenayah, ekonomi dan keselamatan akan menjadi topik fokus.

"Semua ini adalah keutamaan orang ramai dan menjadi tanggungjawab kami untuk bangkitkannya," kata beliau.

Tiada ulasan: