Selasa, 12 Jun 2012

Umno patut malu sebab ada menteri tidak cerdik

DETIK DAILY

KUALA LUMPUR: Umno-BN patut malu kerana mempunyai Menteri Pengajian Tinggi yang "amat bodoh dan tidak cerdik", kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.
Beliau berkata, amat tidak wajar apabila Dato' Seri Khaled Nordin mencabar kerajaan Selangor memberi pendidikan percuma kepada rakyat Selangor.

"Ini satu cabaran yang bodoh. Dia mesti bandingkan 'apple to apple'. Misalnya kerajaan Johor boleh mencabar kerajaan Selangor atau kerajaan  Negeri Sembilan atau mana-mana kerajaan negeri.

"Supaya rakyat boleh membuat perbandingan negeri mana yang lebih baik dasar pendidikannya. Bukan kerajaan pusat cabar kerajaan negeri," ujar beliau.

Mohamad Sabu menegaskan, kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor boleh memberikan pendidikan percuma jika semua cukai yang dipungut kerajaan pusat, dibayar kepada kerajaan negeri.

"Misalnya cukai pendapatan, cukai jalan dan lain-lain, jika ia dibayar terus kepada kerajaan Selangor, saya yakin rakyat akan mendapat pendidikan percuma," katanya.

Timbalan Presiden PAS itu menegaskan pendirian Pakatan Rakyat yang berhasrat untuk memberikan pendidikan percuma kepada rakyat jika menguasai Putrajaya.

Seperti juga, katanya, dalam isu tol. Pakatan Rakyat tidak boleh menghapuskan tol yang merentasi negeri Selangor, selagi tidak menguasai kerajaan pusat.

Sebab itu, katanya, cabaran Khaled terhadap Selangor merupakan tindakan yang amat bodoh dan tidak masuk akal.

"Khaled tidak layak menjadi Menteri Pengajian Tinggi, beliau harus masuk pendidikan di tahap yang lebih rendah," tegas beliau.

Tiada ulasan: