Sabtu, 9 Jun 2012

Semakin buruk: JPJ beri WWW15 secara percuma – BN mahu sembunyi lagi?

  Maria Begum, Malaysia Chronicle



Dalam apa yang nampaknya seperti percubaan menutup kesalahan yang terbaru, timbalan presiden MCA, Liow Tiong Lai sekarang mengaku pula bahawa nombor pendaftaran plat kereta WWW 15 yang telah dibidanya sebenarnya diberi secara percuma.

“Saya telah menerima notis rasmi daripada jabatan itu bahawa nombor plat itu adalah percuma. Tiada sebarang pembayaran dilakukan. Jika ada sebarang pertanyaan, harus dimajukan kepada JPJ. TQ,” kata Liow dalam mesej twitternya.

Nombor pendaftaran itu telah dijual pada harga RM24,200 pada laman web JPJ. Berita bahawa Liow, yang juga merupakan menteri kesihatan telah berjaya membida nombor tersebut menimbulkan banyak persoalan terutamanya bagaimana dia mampu membelinya jika dibandingkan dengan gaji yang diperolehinya sebagai menteri.

Apabila diasak pertanyaan, Liow berkeras bahawa dia bahkan Kementeriaan Kesihatan tidak membayar satu sen pun untuk nombor tersebut dan sebaliknya telah mendapatnya secara percuma.

Kesemua menteri boleh mendapatkan satu nombor; saya tidak pernah menggunakan keistimewaan itu sebelum ini. Nombor ini tidak penting bagi saya. Apa yang penting adalah khidmat kepada rakyat,” kata Liow kepada pemberita.

“Liow si penipu” kembali lagi


Akan tetapi, sebuah akhbar berbahasa Cina melaporkan bahawa seorang pegawai JPJ memberitahu plat nombor itu dibeli diatas nama Liow sendiri, jadi, yang membayarnya tentulah tuan empunya nama.

Pegawai tersebut memberitahu akhbar itu bahawa kesemua nombor pendaftaran WWW ditawarkan melalui tender terbuka dan JPJ tidak meletakkan sebarang tempahan atas nama menteri kecuali jika diarahkan begitu.

Skandal terbaru itu bukan berita baik bagi Liow, seperti di perhimpunan Bersih 2.0 pada Julai 9, 2011 di mana dia telah mempertahankan polis, menegaskan bahawa mereka tidak melepaskan gas pemedih mata ke dalam perkarangan Hospital Tung Shin. Ini ternyata tidak benar, ini menjadikan orang nombor dua MCA ini popular dengan nama samaran ' Liar Liow’ (Si penipu Liow).

Pada tahun 2009, Liow telah didakwa menerima kereta percuma, sebuah Toyota Alphard yang bernilai RM 574,884.10 daripada Axis Construction Sdn Bhd. Kereta Alphard itu mempunyai nombor pendaftaran WSB 15.

Liow menyangkal dakwaan tersebut dan dia berserta isterinya akhirnya dibebaskan dari dakwaan itu oleh SPRM.

Nizar dituduh menghasut


Selain Liow, Sultan Johor juga telah mendapat kecaman kerana membelanjakan kerana membelanjakan RM520,000 untuk nombor pendaftaran WWW1.

Apabila pemimpin PAS, Nizam Jamaluddin memberi komen bahawa wang itu boleh digunakan untuk kebajikan rakyat di Johor, dia pula disiasat atas tuduhan menghasut.

Umno dan MCA dikatakan memutarbelit kenyataan Nizar untuk menjatuhkannya dan pemimpin Pakatan Rakyat pada mata rakyat Johor terutamanya komuniti Melayu untuk menyekat kemaraan pembangkang di bahagian selatan.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: