Ahad, 10 Jun 2012

PTPTN – UNISEL : Isu Pembekuan Pinjaman (LOAN PTPTN) VS Pendidikan Percuma. Wajar Atau Tidak?

Staff Berita Semasa 
 
PTPTN UNISEL Loan PTPTN   UNISEL : Isu Pembekuan Pinjaman (LOAN PTPTN) VS Pendidikan Percuma. Wajar Atau Tidak?


[PTPTN UNISEL] Kami sebenarnya pada mulanya apabila keluar berita mengenai ura-ura PTPTN mahu menarik balik pinjaman PTPTN kepada pelajar UNiSEL adalah sesuatu yang kami jangkakan tidak akan menjadi kenyataan. Masakan tidak, pada kami takkanlah seorang pemimpin yang diangkat menjadi seorang menteri yang bertanggungjawab menjaga tanggungjawab rakyatnya melibatkan aspek pendidikan tinggi negara boleh memberikan cadangan yang sebegitu rupa. Tak mungkin. Walaubagaimanapun……
Walaubagaimanapun, Sangkaan kami silap sebenarnya. Akhirnya menteri meneruskan meneruskan cadangan tersebut. Akhirnya siapa teraniaya?

Disebabkan bertelagah mengenai politik, menyentuh siapa yang lebih hebat daripada menguruskan pendidikan rakyat Malaysia, anak-anak muda ini hampir-hampir menjadi mangsa. Nasib baik cadangan untuk membekukan pemberikan pinjaman tersebut tidak bertahan lama apabila berita terkini dimaklumkan yang mana PTPTN bersedia untuk memberikan semula pinjaman PTPTN kepada pelajar-pelajar UNiSEL.
Bagi kami tindakan seperti ini tidak sepatut dilakukan dilakukan dan diharapkan tidak diulangi pada masa yang akan datang.
  • Adakah menteri dan juga kelompok yang terlibat dalam memberikan “lampu hijau” merasakan cadangan membekukan pinjaman PTPTN kepada pelajar UNiSEL ini dianggap satu idea yang cukup bernas dengan harapan permainan politik seperti ini akan berhasil tetapi dalam pada masa yang sama memperjudikan nasib pelajar dalam bahaya?
UNISEL PTPTN Loan PTPTN   UNISEL : Isu Pembekuan Pinjaman (LOAN PTPTN) VS Pendidikan Percuma. Wajar Atau Tidak?

Bagi kami jikalau mahu berpolitik berpadalah. Jangan sampai menyusahkan orang lain. Mana boleh bertindak sebegini rupa? Semua kalangan rakyat Malaysia yang berkelayakan tidak kira daripada parti politik dan negeri mana sekalipun ini cukai yang diterima oleh kerajaan persekutuan dipulangkan semula dan dinikmati oleh semua rakyat Malaysia untuk tujuan kebaikan. Setiap negeri ada membayar cukai kepada kerajaan persekutuan tetapi apabila tiba untuk mendapat dan menikmati limpahan kekayaan negara dikatakan tidak layak diterima? Patutkah?
  • Duit cukai negeri, kerajaan persekutuan ambil
  • Tetapi apa yang berlaku di sini, bantuan pendidikan kepada pelajar terpaksa ditahan kerana mahu memberikan peluang kepada manifesto pembangkang (Pakatan Rakyat)
  • Kerajaan negeri terpaksa mengeluarkan belanja untuk kali kedua bagi tujuan pemberian pinjaman pendidikan yang sepatutnya diuruskan oleh kerajaan Persekutuan
  • Bayar cukai tetapi tidak mendapat manfaatnya?
Apatah lagi persoalan pengajian tinggi di Malaysia tanggungjawab siapa? Kerajaan Persekutuan atau kerajaan negeri?

Pinjaman PTPTN UNISEL PTPTN   UNISEL : Isu Pembekuan Pinjaman (LOAN PTPTN) VS Pendidikan Percuma. Wajar Atau Tidak?

Apa yang kami perhatikan terdapat 2 isu di sini.
  1. Pertama, pinjaman untuk bayar yuran belajar. Dana PTPN ini adalah merupakan dana kerajaan PUSAT, bukan dana milik mana-mana pertubuhan. Semua negeri sebenarnya berhak mendapatkannya
  2. Kedua, yuran yang ditetapkan oleh pihak universiti. Jikalau menteri pengajian tinggi mahu membekukan PTPTN dengan alasan mahu mencabar kerajaan negeri  supaya melaksanakan pendidikan percuma yakni dengan memansuhkan yuran, makanya menteri pengajian tinggi juga harus memansuhkan yuran juga untuk universiti awam dan institusi awam yang lain di seluruh Malaysia.
Kenapa hanya UNISEL dan KUIS sahaja mahu dibekukan pinjaman PTPTN? Adakah masih dilihat tidak bermotifkan politik?
  1. Pertama ini pasti menyusahkan para pelajar dengan ruang dan pilihan yang terhad dalam keadaan masa yang genting seperti ini
  2. Keduanya ada kalangan pelajar ini sudah cukup syarat untuk mengundi pada Pilihanraya Umum Ke 13 akan datang. Masih tidak belajar lagikah daripada kesilapan yang sebelum ini?
P/S : Apa respon anda pula dengan tindakan kerajaan baru-baru membekukan pinjaman PTPTN kepada pelajar UNiSEL baru-baru ini? Wajar atau tidak? Mengapa?

Tiada ulasan: