Ahad, 24 Jun 2012

'Pemimpin MCA' mahu sisa Lynas keluar M'sia

 
Leven Woon


 
Ketua Pemuda MCA Indera Mahkota yang digantung keahlian David Choi mendesak pemimpin kanan parti pemerintah dalam kementerian supaya menjamin sisa radioaktif Lynas dikeluarkan daripada Malaysia

mca indera mahkota youth chief david choiChoi hari ini mengetuai sekumpulan Pemuda MCA menyertai acara 24 jam anti-Lynas "Occupy (Penuhi) Balok-Gebeng" di pantai Balok, Kuantan.

Menngetepikan pendirian partinya yang mahu menjarakkan diri dengan acara anti-Lynas, Choi turut menyelar Menteri Kesihatan Minister Liow Tiong Lai yang juga pengerusi DAP negeri.

"(Liow) terus berkata bahawa sisa Lynas tidak harus dibenarkan kekal di Malaysia, tetapi bolehkan dia jamin ini tidak akan berlaku? Adakah dia akan letak jawatakan kalau Lynas melakukannya?" katanya kepada pemberita.

Lembaga disiplin MCA pada 16 Mei lalu menggantung keahlian Choi selama tiga tahun kerana didakwa merosakkan reputasi Ketua MCA Bahagian Indera Mahkota Pang Tsu Ming kerana pendirian anti-Lynas beliau.

Walaupun mendapat bantahan daripada dalam parti, Choi menyertai perhimpunan jalanan anti-Lynas tahun lepas di Kuantan, seperti juga perhimpunan Himpunan 3.0 Hijau April lalu di Kuala Lumpur.

Tiada ulasan: