Selasa, 12 Jun 2012

Diplomat asing sertai Bersih 3.0?

Wartawan Sinar Harian

KUALA LUMPUR - Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, beliau bimbang dengan laporan pembabitan diplomat asing pada demonstrasi jalanan seperti demonstrasi yang disokong oleh pembangkang di ibu negara pada 28 April lalu.

Sama ada pembabitan itu benar-benar untuk mengumpul maklumat atau sebaliknya, katanya ia pasti bukan satu langkah yang bijak.

Katanya, beliau bimbang bahawa langkah sedemikian mungkin membawa kepada beberapa persepsi negatif.

"Lebih buruk lagi, diplomat mungkin terlibat atau cedera dalam kejadian malang memandangkan keadaan demonstrasi jalanan yang tidak terkawal.

"Sekiranya ia berlaku, keadaan mungkin agak rumit, bukan sekurang-kurang daripada segi dipersalahkan pembahagian dan tanggungjawab," katanya semasa berucap pada majlis jamuan tengah hari bagi ketua kedutaan Asean di sini, semalam.

Dipetik Bernama, Anifah berkata, diplomat harus sentiasa sedar sensitiviti dengan cara negara di rantau ini mengekalkan hubungan baik antara satu sama lain.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan dua lain didakwa pada 22 Mei lalu kerana menyertai demonstrasi 28 April itu.

Mengenai peranan Malaysia sebagai pengerusi Asean dalam tempoh tiga tahun lagi, Anifah berkata 10 negara anggota badan itu telah banyak melabur dalam pembentukan Komuniti Asean menjelang 2015 dan mereka tidak mempunyai pilihan kecuali merealisasikannya.

"Kegagalan bukan lagi satu pilihan," katanya, sambil menambah rakan dialog Asean dan negara-negara lain turut meletakan harapan terhadap pembentukan komuniti Asean.

Anifah juga berkata agenda transformasi yang dilaksanakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sudah memberi kesan positif kepada Malaysia.

"Malaysia bergerak di landasan yang betul dan kami sentiasa bersedia untuk terus memainkan peranan kami dalam menyumbangkan kepada Asean yang mantap dan lebih bersatu padu," katanya.

Tiada ulasan: