Jumaat, 29 Jun 2012

Besan syaitan: Maira cuba kawal keadaan, Najib dan Malaysia malu

  Maria Begum, Malaysia Chronicle



Tidak sukar untuk menulis tentang Maira Nazarbayev, besan Perdana Menteri Najib Razak isterinya Rosmah yang kontroversi ini. Sementara itu, elit sosial yang berusia 50 tahun ini telah dituduh oleh suaminya sebagai penyangak bersiri antarabangsa justeru mengundang perhatian media, walau apa cara sekalipun pihaknya cuba untuk memutar belit cerita, Maira dan anaknya Daniyar adalah berita buruk bagi Malaysia dan keluarga Najib.

Maira telah menghantar satu siri 'penjelasan' melalui perundingnya kepada media Malaysia yang dipilih, di mana dia telah menafikan laporan yang ditulis oleh tabloid bereputasi tinggi New York Post dan disebarkan di seluruh dunia oleh media antarabangsa.

Dengan dirinya yang bergaya dan telatahnya tidak ramai pembaca yang bersimpati dengan Maira dan ini bukanlah suatu yang menghairankan.

Sehingga suaminya, Bolat Nazarbayev, saudara presiden Kazakhstan, mengeluarkan kenyataan penuh, ramai yang akan menganggap bahawa Maira terang-terangan menipu untuk membersihkan namanya, anaknya serta melakukan beberapa cara untuk mengawal keadaan untuk Najib dan keluarganya.

Dia berkata, Bolat mendakwa…


Berita terkini yang dikeluarkan oleh jurucakapnya yang cuba untuk membuktikan bahawa dia tiada dalam senarai Interpol, seperti yang didakwa oleh New York Post kerana dia bebas untuk bercuti panjang ke Eropah.

Sama ada dia benar-benar melancong, atau perintah Interpol telah dibatalkan atas sebab-sebab yang tidak diketahui, tiada siapa yang tahu! Sesungguhnya, agak menarik untuk diketahui jika ibu dan anak yang pernah berada dalam senarai orang yang dikehendaki itu.

"Saya tidak sabar untuk bercuti panjang pada musim panas bersama keluarga saya di Eropah.Kita tidak tahu siapa sebenarnya di sebalik dakwaan-dakwaan ini dan tuduhan yang tidak masuk akal yang telah memalukan keluarga saya tanpa sebab, "Malaysian Insider melaporkan jurnalis di New York melaporkan Maira berkata dalam satu kenyataan.

" Dakwaan skandal ini sama sekali tidak benar dan telah dibuat tanpa bukti yang kukuh."

TETAPI apa dikatakan Maira sebagai, "dakwaan fitnah" datang dari dokumen yang difailkan oleh peguam yang bertindak bagi pihak Bolat di mahkamah Manhattan. Beliau juga tidak dapat menafikan ini mahupun peguamnya sendiri mampu untuk berbuat demikian. Bangkangan terbaik darinya adalah bahawa dia telah bercakap dengan Bolat di telefon beberapa minggu yang lalu, "dia amat terkejut apabila mengetahui tentang tuntutan mahkamah ini."

"Dia menjelaskan bahawa dia tidak pernah menandatangani apa-apa dokumen-dokumen mahkamah, dan dia terkejut mendengar bahawa ini telah berlaku," Maira memberitahu New York Times.

Bolat guna hubungan Maira dengan Najib untuk dapatkan semula hartanya?


Menurut kertas mahkamah di Manhattan, Bolat telah meminta Daniyar anak Maira - yang menjadi tunang anak perempuan Najib - untuk mencari apartmen baginya. Bolat, walaupun telah memberi kuasa wakil kepada Daniyar didakwa meletakkan nama ibunya sebagai pemilik. Dia kemudian menjual bahagian itu kepada anak lelakinya untuk hanya USD 1.

Mengapa kecoh? , Daniyar yang berusia 24 tahun bukan anak Bolat. Maira telah mengubah nama keluarga anaknya dari Kesikbayev kepada Nazarbayev dalam sijil kelahirannya selepas dia berkahwin dengan ahli keluarga presiden Kazakh.

Selain itu, Maira menegaskan bahawa perkahwinannya pada 2001 kepada Bolat masih sah, walaupun dalam tuntutan mahkamah menyatakan Bolat diberi pembatalan perkahwinan pada bulan September tahun lepas.

Jadi siapa yang berbohong - Maira atau Bolat? Adakah Bolat memfailkan kes ini untuk mengugutnya menandatangani semula pemilikan pangsapuri? Adakah Bolat menggunakan sepenuhnya skandal ini DAN hubungan Maira kepada keluarga perdana menteri Malaysia - untuk memberi tekanan kepadanya untuk berbuat demikian? Adakah dia akhirnya mengakui kekalahan? Adakah perjanjian telah dibuat?

Siasatan antarabangsa


Semua telah terbongkar. Tetapi sama ada dia telah berjaya untuk menenangkan Bolat dan memulangkan kepadanya apartmen di New York bernilai USD 20 juta boleh dipertikai.

Walaupun dia dan anaknya bukan penyangak antarabangsa yang dikehendaki oleh polis Kazakh dan Interpol, ia masih tidak boleh mengetepikan kepedihan yang besar terpaksa ditanggung olehnya untuk memerah keluar wang dan harta bekas kekasihnya.

Rasa bersalah dirinya dan anaknya telah menjadi tatapan antarabangsa, dan berkemungkinan besar, kedua-duanya gagal dalam ujian. Adakah anda mahu mempunyai besan dan menantu seperti ini?

Skandal semakin teruk

Sementara itu, sekutu politik Najib dalam pakatan pemerintah Umno-BN telah menegaskan bahawa skandal itu merupakan perkara peribadi keluarga dan tidak akan meninggalkan kesan ke atas imej Malaysia. Jelas sekali, cara mereka mempertahankan ketua mereka tidak kena.

Penganalisis politik berkata Najib tidak menikmati imej yang baik di mata antarabangsa akibat daripada politik ala Jekyll dan Hyde, di mana dia menganjurkan kesederhanaan di forum-forum global tetapi menggalakkan kekejaman polis ke atas pendemonstrasi aman menuntut pilihanraya yang bersih di Malaysia. Washington Post yang berpengaruh tidak memanggilnya " champion of double " di samping pemimpin Saudi tanpa sebarang sebab.

Di Perancis, perbicaraan mahkamah ke atas beratus-ratus juta euro yang didakwa diterima Najib sebagai komisen haram untuk pembelian 2 kapal selam Scorpene bagi kerajaan Malaysia sedang berlangsung. Dia telah menyatakan bahawa dia tidak akan memberi keterangan – telah memburukkan lagi imejnya dihadapan rakyat.


Di Australia, orang yang berasal dari Malaysia gembira untuk menjadi pemberitahu dan memaklumkan rakyat di Malaysia apabila Najib dan isterinya pergi ke sana untuk berbelanja mengunakan duit rakyat, dan Rosmah yang mempunyai tabiat berbelanja yang meletakkan Imelda 3 ribu pasangan seperti tiada isu.

Di Mongolia, tidak jauh dari Kazakhstan, mereka agak syak pada Najib kerana salah seorang rakyat mereka bernama Altantuya Shaariibuu telah dibunuh oleh bekas pengawal peribadi Najib kononnya kerana dia terlalu banyak tahu tentang perjanjian Scorpenes.

Dan kini skandal terbaru melibatkan Maira yang flamboyan, seorang yang tidak dikenali sebelum berkahwin dengan orang kaya yang mempunyai kuasa. Ia juga mesti diingatkan bahawa presiden Kazakh dianggap oleh ramai sebagai zalim dan kejam dan lebih teruk daripada Idi Amin atau Joseph Stalin.

Malaysia pasti merasa semakin marah apabila mereka tahu bahawa Najib mungkin telah menggunakan wang mereka untuk berbelanja besar bagi majlis pertunangan mewah di Kazakhstan dan kemudian di Putrajaya untuk Daniyar dan anak perempuannya. Sehingga kini, Najib tidak diberikan apa-apa jawapan yang memuaskan ke atas tuduhan bahawa dia menggunakan dana awam untuk tetamu peribadinya.
Daniyar, yang dikatakan bertemu dengan anak perempuan Najib di Columbia, lulus pada tahun 2010.
Dia telah dituduh menipu kelayakannya untuk mendapat tempat di Institusi Ivy League. Laporan terkini mengatakan bahawa dia kini berada di Sandringham UK, menaikkan spekulasi tentang siapa yang telah mengesyorkan dia untuk mendapat tempat dalam institusi tentera itu. Adakah Bolat, bekas bapa tirinya atau Najb, bakal bapa mertuanya? Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: