Jumaat, 15 Jun 2012

Autokrasi politik Tun Dr Mahathir

Dr Dzulkefly Ahmad,
1.    Tun M telah mendedahkan segala-gala dari  pemikirannya tentang demokrasi dan mengapa kerajaan Umno-BN dalam 22 tahun pemerintahannya sehingga kini dalam ucapannya semasa Konvokasi di Universiti Santo Tomas, Manila, pada 11 Jun11 lalu.

2.    Kini rakyat Malaysia lebih jelas mengapa Tun M dan kepimpinan Umno-BN sehingga kini telah mentadbir-urus negara ini dengan cara demokrasi kacukan atau demokrasi dengan kuku-besi sekaligus melahirkan sebuah negara yang dinobatkan sebagai sebuah “Snycretic State” dalam Sains Politik. Dalam bahasa seorang professor yang menklasifikasikan demokrasi di Malaysia sebagai salah sebuah Negara yang mengamalkan “Electoral Authoritarianism” (Andreas Schedler).

3.     Tun M tanpa segan-silu menyatakan bahawa beliau sebenar memang tidak pernah mempercayai bahawa demokrasi mesti diamalkan secara menyeluruh dan penuh. Beliau percaya bahawa kerajaan mesti “melaksanakan demokrasi dengan had dan batasnya” (practising democracy with limits).

4.    Tun M menyerlahkan lagi kesangsiannya terhadap sistem demokrasi dengan mempertikaikan natijah demokrasi dengan persoalan sinis beliau “Mengapa demokrasi gagal memberikan kebaikan yang kita harapkan” (“Why has democracy not delivered the good life we had expected of it?”)

5.    Tun membuat kesimpulan bahawa adalah mustahil untuk melaksanakan ‘utopia demokrasi’ yang berteraskan “kerajaan rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat”  kerana akan berakhir dengan satu kebuntuan. (A government of the people, by the people and for the people will result in a stalemate, in no government at all, in anarchy).

6.    Lantas tegas beliau, mesti ada ‘ubahsuaian’ dan rakyat ‘berkorban’ sedikit untuk kita dapat memenafaatkan system demokrasi ini.

7.    Tun M telah mengisytiharkan apakah kepercayaan demokrasi yang dianutinya! Barulah rakyat Malaysia hari ini faham dan tahu benar-benar mengapa Tun dan pimpin BN yang meneruskan legasi-tradisi beliau yang telah ‘mencekik’ dan ‘menjerut’ demokrasi dengan segala akta-akta draconian dan ‘rimba’ yang meragut hak kebebasan rakyat yang sebenarnya termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

8.    Baru rakyat faham bahawa Tun M dan Umno-BN memerlukan semua ‘ubahsuai’ (adjustment) dengan ‘undang-undang’ semasa mereka berkuasa dengan 2/3 majoriti untuk ‘mentadbir negara’ dulu.

9.    Sebagai cotoh Kebebasan berpolitik dan berhimpun diragut dengan ISA dan Akta Polis, Kebebasan menerbit-berkarya dicekik dengan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (1984), hak kepada maklumat dengan OSA, hak mahasiswa-akademik berpolitik dengan AUKU.

10.    Dan kini walaupun ISA telah dimansuhkan, kerajaan Najib pula meneruskan tradisi Tun M ini dan tidak boleh diberikan demokrasi sebenarnya maka diperkenalkan “Akta Kesalahan Keselamatan 2012, yang dikatakan sama drakonian kalau tidak lebih zalim lagi, mengikut pengamatan pakar-pakar undang-undang.

11.    Tun M ini tetap akan buta demokrasi dan tidak akan celik dengan erti pencerahan minda tentang demokrasi sampai keliang lahadnya.

12.    Dengan demokrasi yang konon di’adjust’ dan diubahsuai itulah telah berleluasa dan sarat amalan rasuah dan salah-guna kuasa kerana rakyat tidak mendapat capaian maklumat untuk ‘menyemak-imbang’ kerajaan yang menyalahguna kuasa.

13.    Inilah yang mengakibatkan sekaligus satu ‘gross fiscal mismanagement’ yang menjadikan Negara hilang daya-saing dan amalan kroni kapitalisme dan amalan ‘rent-seeking’ sarat terpasak dalam amalan dan system delivery pentadbiran Umno-BN.

14.    Sebagai contoh Perjanjian konsesi utility mega (IPP, Tol Lebuhraya)dirahsiakn atas nama OSA. Skandal besar seperti PKFZ yang menelan RM 12 b makan tahun untuk dikesan berbanding kalau rakyat bermaklumat dan punya informasi!

15.    Demokrasi yang benar-benar berfungsi akan melahirkan rakyat yang bermaklumat, berani menegur pemimpin bahkan berani menurunkan dan mengguling pemimpin melalaui ‘ballot box’ atau pilihanraya dari bermaharajalela dengan kuasa serta ‘membutakan rakyat’ dengan ‘ketakutan’ dan sedikit ‘gula-gula’ kononnya pemberian sebuah kerajaan yang ‘prihatin dan mendahulukan rakyat.

16.    Sah Tun M adalah seorang dictator yang bersembunyi disebalik pakaian demokrasi yang beliau sangat membencinya! Kebencian terserlah kini dengan ucapannya di Manila ini! Sebab itu Tun dan semua pimpinan Umno-BN sangat takut dengan ‘Arab Spring’ yang merupakan kebangkitan rakyat Arab menjatuhkan pimpinan dictator dan regim kukubesi yang telah berdekad menafikan rakyat kebebasan dan demokrasi sebenar!

17.    Jelas mengapa Tun M secara terang-terengan‘memandul kekebalan raja’, memecat seorang Ketua Hakim Negara dan segala yang perbuatan zalim atas nama ‘adjustment’ kerana ‘demokrasi itu ada batasnya’ dan diktator inilah dan regim umno-BN inilah yang menentukan batas-batas HAK yang boleh diberikan kepada rakyat!

Tiada ulasan: