Selasa, 22 Mei 2012

Siasat dan Dakwa Rahim Noor Kerana Memfitnah dan Menghasut!

Wartawan Buletin


KUALA TERENGGANU - Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) mahu pihak polis menyiasat dan mendakwa Tan Sri Abdul Rahim Mohd Noor kerana kenyataan beliau yang disiarkan sebuah akhbar tempatan bertajuk “Nik Aziz is Father of Kafir” pada 8 Mei lalu

Oleh itu Setiusahanya, Muhammad Zaidan Abdullah dengan diiringi beberapa orang Exco Pemuda PAS telah melaporkan kepada polis kerana bekas Ketua Polis Negara itu  telah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 499 Kanun Keseksaan, Akta Fitnah 1957 dan Akta Hasutan

Laporan polis itu telah dibuat pada jam 10.00 pagi di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu, Ahad 20 Mei.

Muhammad Zaidan berkata kenyataan Tan Sri Rahim Nor itu jelas menghina dan memfitnah Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Menurutnya, tuduhan sebagai ‘bapa kafir’ kepada Menteri Besar Kelantan menggambarkan beliau sebagai seorang berfahaman sesat, pemecah belah masyarakat dan tidak boleh dipercayai.

Katanya, kenyataan tersebut sangat berbahaya kerana Dato’ Nik Aziz juga merupakan ketua sebuah kerajaan demokratik yang dipilih rakyat secara pilihan raya dan berlandaskan Perlembagaan Persekutuan.

“Kenyataan bekas Ketua Polis Negara (Rahim Noor) itu berbaur hasutan dan boleh menyebabkan timbul rasa tidak puas hati di kalangan 1.2 juta ahli PAS yang dipimpin beliau (Nik Aziz) yang akhirnya boleh mengganggu-gugat keamanan Negara.

“Saya membuat laporan ini supaya siasatan dimulakan terhadap Tan Sri Rahim dan Akhbar NST dengan kadar segera selaras dengan Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan.

“Saya juga mahu beliau ditahan untuk siasatan dan didakwa di bawah Seksyen 499 Kanun Keseksaan, Akta Fitnah 1957 dan Akta Hasutan kerana membuat kenyataan fitnah yang boleh menyebabkan timbul huru-hara dalam masyarakat,” tegasnya.

Beliau diiringi oleh Eco Pemuda PAS Terengganu yang juga Ahli Lujnah Guaman PAS Terengganu Fathi Azizi Abu Bakar, Timbalan Ketua Pemuda PAS Kuala Terengganu, Wan Ahmad Faizul Wan Abas serta Ahli Jawatankuasa Pemuda PAS Kuala Terengganu Wan Mohd Ariffuddin Wan Omar.

Tiada ulasan: