Selasa, 15 Mei 2012

Hormati Tindakan Tunku Abdul Aziz, DAP





 
Tindakan Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim 'cau' dari DAP tidak menjejaskan stabilitas parti itu dan memberi apa-apa impak kepada Pakatan Rakyat. Tindakan itu perkara biasa dalam politik dan amalan orang yang mempunyai prinsip dan jati diri yang mampan. Seseorang yang mempunyai prinsip dan keyakinan sendiri akan melakukan apa yang difikirkan benar tanpa merosakan orang lain.




Umum tahu Tunku Abdul Aziz seorang yang tegas dan berpegang kepada prinsip-prinsip professionalismenya. Seperti mana dijelaskan tempoh perkhidmatan sebagai senator tidak dilanjutkan bukan atas kehendak parti tetapi beliau sendiri minta agar tidak dilanjutkan? Tunku Abdul Aziz berbeza dengan sesetengah politician lain termasuk yang syok mengaku Islam (alias selak kain kencing dalam keadaan disukainya) yang berkelulusan Phd dari lebih dua buah universiti atau pun yang mengakui sudah membaca khutbah sejak berusia 12 tahun.
Tunku Aziz juga menegaskan dia tidak akan sertai Umno kerana dia tahu dengan menyertai Umno akhirnya beliau akan dituduh sebagai pengkhinat. Dalam tanggapan umum, seseorang yang menyeberang dan meninggalkan parti asal atas apa sebab sekalipun dikira jahat. Umno tidak ada dalam kamus hidupnya, lagi pun Umno tidak dipercayainya. Kalau Tunku Aziz berminat dengan Umno, lebih baik dia menyertai Umno sejak awal, tetapi dia memilih DAP.

Keluar dari parti yang tidak sama dengan prinsip dirinya kemudian menyertai parti yang tidak ada prinsip yang jelas satu tindakan yang kurang bijak. Keputusan Tunku Aziz untuk tidak menyertai Umno selepas keluar dari DAP dianggap bijaksana. Pun begitu manusia bila-bila masa saja boleh menjadi tidak waras.

Justeru kalau kita memahami kenapa beliau keluar parti mudah untuk menghayati keadaan dan senario yang berlaku ke atas dirinya. Aziz keluar parti kerana tidak sekata mengenai himpunan Bersih dengan DAP. Alasannya kalau diadakan himpunan akan berlaku kekacauan. Bagi Aziz kekacauan yang timbul dari aksi politik perkara yang tidak boleh berlaku, manakala DAP memerlukan "kekacauan" itu demi keuntungan kepada parti. Ini saja perbezaannya.

Tunku Aziz mencintai kedamaian dan keharmonian sesuai dengan beliau seorang yang berpegang kuat kepada prinsip undang-undang, kebenaran dan keadilan yang kemudian membawa kepada keharmonian secara idealis. Tersilap beliau sedikit di sini pabila beliau masih mempercayai di dalam politik negara ini yang Umno menjadi tunggak kerajaan seolah-olah keadilan dan keharmonian itu masih terpakai dan dihormati.

Tunku Aziz masih tersekurup dalam dunia akademik dan undang-undang yang berfikir mengenai teaori dan mahu mencapai sesuatu itu atas prinsip undang-undang dan keluhuran manusia walhal prinsp itu sudah pun tidak dipakai lagi. Apabila beliau berada dalam rumah politik beliau seharusnya berfikir cara politik (animal) yang mana beliau tidak perlu obses mengharapkan kedamaian. Kedamaian tidak ada dalam politik sebaliknya ia dipenuhi dengan percakaran demi kuasa. Eksploitasi, manipulasi, hipokrasi adalah percakaran minda dalam politik demi kuasa.

Saya sudah mengemukakan prinsip-prinsip atau wajah yang perlu ada kepada setiap pemain politik sekular seperti diamalkan di Malaysia ianya perlu mengikut rukun yang saya namakan 5C, itu Manipulasi, Kontroversi, Ekspoloitasi, Publisiti, dan Hipokrasi. Kalau seseorang yang menerjunkan diri dalam politik dan ia malu-malu atau segan untuk menerima rukun ini dia akan kecewa dan kalah.

Bacaan Tunku Aziz bahawa DAP sebagai parti berdisiplin mempunyai komitmen tinggi kepada rakyat salah. Ia sepatutnya tidak dilihat dari sudut itu saja, tetapi perlu menghayati atau membaca sejarah keseluruhan politik itu. DAP apa pun ia, ia adalah sebuah badan politik yang tidak terkecuali dari rukun-rukun 5C itu.

Sebab itu bagi saya, politik ala Malaysia yang digerakkan dan dinadikan oleh Umno bukan tempat untuk orang akademik, pengamal undang-undang ataupun orang yang berjuang atas prinsip diri mengikut profesyen dan kepercayaan dirinya seperti Tunku Aziz. Kalau dia masuk politik tetapi masih mengamalkan prinsip-prinsip lamanya itu akhirnya dia akan kecewa. Dan hari ini ternyata dia kecewa...

Bukan saja Tunku Abdul Aziz tetapi masih ada lagi mereka yang berpegang kepada prinsipnya sedang dalam keadaan delima dalam rumah politik yang akhirnya membawa dia keluar dari rumah hantu dan berhantu itu. Hanya mereka yang sedia salin prinsip dan menerima prinsip politik sepenuhnya saja akan kekal dalam politik. Bagi saya dunia politik adalah dunia orang-orang kacau akalnya.

Bagaimana pun selaku kita yang berada di luar, apa yang berlaku ke atas Tunku Aziz dan DAP harus dihormati kerana kedua-duanya dilihat betul dalam tindakan masing-masing. Keputusan DAP menegur Tunku Aziz kerana mengeluarkan kenyataan yang anti klimeks mengenai Bersih 3.0 itu tepat. DAP harus jaga pendiriannya dan maruahnya di kalangan pakatan dan rakyat yang sudah komited dengan Bersih. Begitu juga tindakan Tunku Aziz mengundur diri dari parti yang tidak selari dengan fikrahnya juga betul kerana beliau perlu mengelakkan sakit jiwa dan mati dalam keadaan beragam.

Sekali lagi ditegaskan pelayaran samudra Pakatan Rakyat yang didalamnya ada DAP, PKR dan Pas tidak akan tergendala dengan tindakan Tunku Azmin itu yang hanya bueh kecil yang melenting di  buritan kapal.

Tiada ulasan: