Ahad, 18 Disember 2011

Persamaan, perbezaan PRU-12 dan PRU-13

Sekiranya imej PM sebagai kepala kerajaan diambil kira, ternyata imej Abdullah sebagai 'Mr Clean' jauh meninggalkan imej Najib yang terpalit dengan persepsi pelbagai skandal.



Adakah senario tsunami politik yang tercetus dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke 12 pada 2008 lalu akan sekali lagi melanda politik tanah air dalam PRU-13 yang dijangka diadakan tahun depan?

Mungkinkah kali ini ‘swing’ pengundi akan kembali kepada Barisan Nasional (BN), menghayun pembangkang yang pertama kali berjaya menafikan kelebihan majoriti dua pertiga BN di parlimen serta menawan empat buah negeri lain selain mempertahankan Kelantan dalam PRU-12 lalu?

Secara kasarnya, kita boleh melihat beberapa persamaan dan perbezaan corak yang boleh dianggap penyebab terbentuknya gelombang tsunami politik 2008 lalu dengan situasi pra pilihan raya yang ada pada hari ini.

Rata-rata penganalisa politik bersetuju, antara faktor utama yang telah menyumbang kepada berlakunya tsunami politik dalam PRU-12 lalu adalah peningkatan harga barangan keperluan pengguna yang makin meningkatkan kos sara hidup masyarakat negara ini.

Kesan berantai dari kenaikan harga bahan api seperti petrol dan takri elektrik dikatakan penyebab peningkatan kos pengeluaran sesuatu produk dan menaikkan harga barangan di pasaran.

Selain itu, langkah kerajaan menguatkuasakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) tahun depan dijangka akan menyebabkan rakyat negara ini terus berhadapan dengan peningkatan kos sara hidu melambung tinggi yang masih belum bernoktah.

Jika diteliti peningkatan kos sara hidup ketika sebelum berlakunya tsunami politik pada 2008 hingga ke hari ini masih lagi tidak berhenti setakat itu, malah berterusan meningkat naik secara mendadak dalam jangka masa yang amat pendek.

Keadaan ini masih tidak menunjukkan sebarang petanda kenaikan harga barangan pengguna ini telah mencapai paras statik.

Bagi kebanyakan pengguna, sekiranya harga barangan keperluan harian tidak turun pun, mungkin sedikit lega sekiranya ianya berada dalam kedudukan statik dalam satu jangkamasa yang panjang.

Kesimpulan dalam isu peningkatan kos sara hidup ini, jelas ianya tidak menunjukkan perbezaan antara pra PRU-12 lalu dengan pra PRU- 13 hari ini.

Keadaan ini akan mendorong pengundi yang memilih calon pembangkang dalam PRU-12 lalu atas faktor ini, sekali lagi memberikan sokongan mereka kepada pihak yang sama dalam PRU-13 nanti.

Islam Hadhari lawan 1Malaysia


Secara umumnya, majoriti masyarakat Islam negara ini boleh dianggap tiada masalah dalam penerimaan gagasan Islam Hadhari yang diperkenalkan oleh bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Bagaimanapun, gagasan ini dikatakan telah memberi impak negatif terhadap sokongan masyarakat bukan Islam terhadap kerajaan BN ketika PRU-12 lalu.

Hari ini mungkin menyedari kesilapan ini, Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Najib Tun Razak cuba membetulkan kesilapan ini dengan memperkenalkan gagasan yang kontras dengan Islam Hadhari Abdullah iaitu gagasan Satu Malaysia.

Malangnya, berdasarkan keputusan-keputusan pilihan raya kecil dan PRU Negeri Sarawak lalu, gagasan tersebut masih tidak menunjukkan tanda-tanda mampu membawa pengundi bukan Melayu-Islam kembali memberikan sokongan kepada BN.

Dalam beberapa siri pilihan raya kecil selepas PRU-12 dan PRU Sarawak lalu menunjukkan sokongan pengundi masyarakat bukan Melayu -Islam, khasnya pengundi kaum Cina masih menyebelahi dan terus meningkat kepada calon Pakatan Rakyat.

Sekiranya imej PM sebagai kepala kerajaan diambil kira, ternyata imej Abdullah yang dikenali sebagai ‘Mr Clean’ jauh meninggalkan imej Najib yang terpalit dengan persepsi pelbagai skandal.

Ditambah pula dengan tindakan-tindakan isteri beliau yang banyak menimbulkan kontroversi yang turut menjejaskan imej beliau berbanding isteri Abdullah ketika menjawat jawatan PM.

Bagi pengundi yang mengutamakan imej bersih pemimpin dalam menentukan logo parti mana yang bakal dipangkahnya maka Najib berada dalam kedudukan lebih sukar berbanding Abdullah.

Ekonomi era Abdullah lawan era Najib


Dalam menguruskan hal ehwal ekonomi negara, Najib dengan program transformasinya dikatakan lebih bijak menguruskan ekonomi negara berbanding Abdullah.

Sehingga kini, melalui data yang dikeluarkan oleh agensi-agensi kerajaan dan dakwaan dari Najib sendiri memberitahu bahawa ekonomi negara berada di landasan yang betul dan berkembang baik.

Sebaliknya data yang dikeluarkan oleh agensi berkecuali dalam negara dan agensi penyelidik ekonomi antarabangsa kerap kali menunjukkan angka-angka sebaliknya.


Malahan angka-angka pertumbuhan positif yang dipersembahkan oleh Najib dan agensi-agensi kerajaan kepada rakyat juga dianggap tidak memberi sebarang makna kepada rakyat terbanyak.

Kebanyakan anggota masyarakat negara ini juga kurang berminat untuk mengambil tahu tentang angka-angka ekonomi yang tidak berapa difahami, memeningkan dan mengelirukan ini.

Apatah lagi, perkembangan positif ekonomi negara yang digembar-gemburkan oleh Najib itu masih tidak menunjukkan sebarang tanda positif dalam kehidupan majoriti masyarakat negara ini.

Maka, sekali lagi meskipun Najib dikatakan lebih bijak menguruskan ekonomi berbanding Abdullah tetapi dalam isu ini keadaan masih tidak menyebelahi beliau.

Bajet beri faedah kepada rakyat

Abdullah ketika memegang tampuk kuasa sebelum ini dikatakan kurang perihatin akan beban rakyat negara ini termasuk kakitangan awam apabila gagal memberikan manfaat pada tahap optima kepada rakyat terbanyak setiap kali bajet dibentangkan.

Selain dalam bajet-bajet yang dibentangkan beliau, keputusan beliau dan kabinetnya menaikkan harga petrol lebih 70 sen dalam satu kenaikan turut mencatat sejarah sebagai kenaikan paling tinggi harga petrol dalam sekali kenaikan.

Satu-satunya keputusan Abdullah yang diingati khususnya oleh kakitangan awam negara ini ialah mengadakan kenaikan tangga gaji baru kakitangan awam bermula 7.5 hingga 35 peratus bermula Julai 2007.

Najib pula, kecuali Bajet 2012 yang dibentangkan baru-baru ini, beliau turut dikatakan bersikap kurang perihatin, sama seperti Abdullah.

Malahan, meskipun tiada disebut dalam bajet tahunan, tindakan menarik subsidi dan perlaksanaan GST juga dikaitkan dengan sikap kurang perihatin terhadap golongan berpendapatan sederhana dan rendah negara ini.

Bagaimanapun dalam Bajet 2012 lalu, kerajaan di bawah Najib telah menunjukkan sikap yang berbeza dengan menghamburkan pelbagai manfaat untuk dinikmati rakyat negara ini sekali gus dikaitkan dengan bajet musim pilihan raya yang semakin hampir.

Apatah lagi peruntukan hadiah besar untuk rakyat dalam bajet tersebut telah menyaksikan belanjawan negara telah mengalami defisit atau disebut sebagai bajet hutang telah menyebabkan andaian ini semakin kuat.

Keadaan ini telah memberikan gambaran seolah-olah kerajaan terpaksa menghadiahkan sesuatu untuk rakyat sebelum pilihan raya diadakan atau dalam erti kata lain ‘gula-gula’ pilihan raya.

Lebih menghairankan, sebelum ini Najib pernah mendakwa kerajaan negara ini bakal menjadi muflis sekiranya kerajaan tidak mengambil langkah berjimat cermat termasuk mengambil langkah memansuhkan subsidi untuk rakyat.

Bagaimanapun, langkah terbaru Najib ini meskipun dilihat terselindung muslihat di sebaliknya, sedikit sebanyak ia mampu memberikan kesan positif terhadap sokongan pengundi terhadap BN.

Cuma mungkin jumlah sokongan itu tidaklah sebanyak yang Najib harapkan ketika beliau memutuskan untuk menganugerahkan pelbagai hadiah untuk rakyat dalam bajet 2012 tersebut.

Rasuah era Abdullah lawan era Najib

Meskipun di era Abdullah yang dikenali dengan gelaran ‘Mr Clean’ turut dikaitkan dengan kontroversi salah guna kuasa yang dikaitkan keluarga terdekatnya, era Najib boleh dianggap yang terburuk dalam sejarah negara.

Beberapa skandal seperti skandal PKFZ, NFC, istana Khir Toyo, skandal perniagaan Taib Mahmud dan banyak lagi walaupun dikatakan berlaku ketika era sebelum Najib lagi, tetapi kerajaan yang dipimpin Najib hari ini terpaksa menerima padahnya.

Selain itu skandal tepat ke batang hidung Najib tambah menjejaskan reputasi beliau ialah skandal pembeliaan kapal selam Scorpene, pembelian kenderaan berperisai kegunaan Angkatan Tentera Malaysia, kehilangan dua enjit pesawat F-5E dan banyak lagi.

Indeks persepsi rasuah (CPI) yang dikeluarkan oleh badan bebas pemantau rasuah antarabangsa, Transparency International (TI), baru- baru ini turut menunjukkan prestasi negara jatuh merudum dengan banyak dari kedudukan 56 ke tangga ke 60 tahun ini.

Penguasaan BN era Abdullah dan Najib

Perbezaan ketara di era Abdullah selepas PRU-11, BN pernah berada dalam kedudukan cukup selesa setelah beroleh kemenangan cemerlang dalam PRU tersebut.

Manakala Najib pula mula mengambil alih pentadbiran negara ini dari Abdullah dengan keadaan BN sedang menghadapi masalah ‘kecairan’ kepercayaan pengundi dalam PRU-12 lalu.

Sedikit sebanyak kemerosotan teruk prestasi BN dalam PRU-12 itu telah menjadikan satu momentum baru, baru tersedar dan kebangkitan semula Yang Berhormat dari BN dengan berusaha lebih gigih dalam memberi perkhidmatan kepada masyarakat negara ini.

Sebelum ini, pada tanggapan YB dari BN ini, rakyat negara ini akan terus memilih mereka walau seteruk mana pun prestasi dan imej yang disandang oleh pemimpin BN.

Bagaimanapun pada masa yang sama, sesetengah pemerhati juga menganggap keputusan PRU-12 lalu sebagai papan lonjakan baru bagi pembangkang untuk meluaskan penguasaan mereka dalam PRU-13 nanti.

Pembangkang PRU-12 dan PRU-13

Pakatan ketika menghadapi PRU-12 lalu tidaklah berada dalam keadaan ditekan seperti mana yang ada hari ini. Antara penyebab utama, Pakatan ketika itu hanya memiliki Kelantan berbanding lima negeri dalam PRU-12 lalu.

Berbeza dengan BN, Pakatan tidak banyak dibebani isu-isu yang membebankan mereka kecuali beberapa isu utama yang melibatkan isu lompat parti dan kes liwat 2 yang menyelubungi Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam menghadapi cabaran PRU-13 nanti.

Isu-isu lain selain isu lompat parti dan isu melibatkan Anwar itu boleh dianggap sebagai isu sampingan, tempelan dan sesetengahnya boleh dianggap remeh berbanding isu yang dihadapi BN.

Beberapa isu dijangkakan akan mendapat liputan besar-besaran oleh media kawalan kerajaan dalam kempen PRU-13 nanti termasuklah tiga isu utama iaitu isu lompat parti pemimpin pembangkang, rakaman video lucah dan tentu sekali tuduhan liwat 2 yang dikenakan terhadap Anwar.

Meskipun pemimpin pembangkang sedang berusaha meyakinkan rakyat bahawa ianya merupakan konspirasi terancang pemimpin tertinggi Umno, sedikit sebanyak akan menjejaskan peluang Pakatan untuk menawan Putrajaya.

Meskipun sesetengah masyarakat percaya bahawa ianya adalah satu konspirasi, ia masih boleh mempengaruhi undi sebahagian pengundi yang lain.

Berbanding pra PRU-12 lalu, Anwar masih dalam ‘tempoh edah’ yang tidak membenarkan beliau menyertai politik dan ketika itu juga Anwar tidak diuar-uarkan sebagai PM menanti sekiranya pembangkang menang.

Sebaliknya hari ini, Anwar dengan imej tercalarnya bukan sahaja nmengetuai pakatan pembangkang bahkan turut diuar-uarkan sebaga bakal PM Malaysia sekiranya Pakatan memenangai PRU-13 nanti.

Sedikit sebanyak imej terluka Anwar ini akan mempengaruhi kesan undi terhadap parti-parti yang bernaung di bawah Pakatan terhadap kepercayaan pengundi-pengundi negara ini.

Bagaimanapun, Anwar masih dianggap sebagai penggerak utama yang membawa kesepakatan parti-parti dalam Pakatan dan juga ‘anchor’ untuk sekali lagi ‘swing’ mengenai tepat kepada BN.

Penulis adalah seorang penulis/wartawan bebas. Selain di FMT, artikel lain beliau boleh dicapai di blog bedukcanang.blogspot.com

Tiada ulasan: