Sabtu, 10 Disember 2011

Adakah Shahrizat diserang rakan separti selain dari PKR?

Nawawi Mohamad, Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle

Menteri Umno Shahrizat Jalil telah mengetahui bahawa Perbadanan Fidlot Nasional yang diuruskan keluarganya berada di landasan yang salah tetapi entah bagaimana, beliau berjaya menyembunyikannya sehingga ia tidak dapat dielakkan didedahkan oleh parti lawan PKR. Sejurus selepas itu, tuntutan salah laku yang dibuat PKR telah disahkan oleh laporan Ketua Audit Negara (AG) bahawa NFC sememangnya "kucar-kacir" adalah satu tamparan hebat untuknya.

Soalan kini sibuk dilontarkan di sekitar UMNO mengenai isu tersebut. Bukankah ketua UMNO dan orang kanannya tahu tentang NFC atau mereka tidak masuk campur kerana ini adalah projeknya dan beliau harus diberi ruang untuk mengendalikannya?

Mungkin pada mulanya ini adalah benar, tetapi apabila ia adalah jelas bahawa PKR mula menyiasat, setelah berjaya menjumpai sumber konkrit tentang penyalahgunaan kuasa, mengapa Najib tidak memberhentikannya?

Terlepas pandang atau semgaja

Adakah Majlis Tertinggi UMNO terlepas pandang perkara? Atau sengaja memandang ringan bahawa ia boleh

terus dikacau sehingga tiada jalan lain untuk Shahrizat tetapi berhenti! Memandangkan UMNO gemar melentur institusi bagi perbuatan mereka, mengapa tidak pihak elit 'mempengaruh' Ketua Audit Negara?

Namun, apa masalahnya jika mereka telah berjaya untuk menutup mulut AG.

PKR masih menyiasat untuk menghalang keluarga Shahrizat. Hujah ini tidak cukup kuat juga.

Mana-mana sebab sebenar salah laku golongan elit UMNO - sama ada kekeliruan itu disebabkan dengan sengaja atau jika mereka benar-benar terkejut dengan akses kepada apa sahaja maklumat terperinci PKR - Ahli-ahli UMNO seolah-olah lebih suka untuk mempercayai Shahrizat telah dikenakan.

Bukan bahawa mereka tidak fikir beliau berhak dikenakan hukuman yang paling teruk bagi ketamakannya yang didakwa ditunjukkan oleh keluarganya, tetapi dalam cara tipikal tipu muslihat oleh UMNO

, pelbagai cerita diputar oleh puak yang berbeza telah mengujakan banyak kumpulan kopi di PWTC semasa UMNO berhimpun minggu lepas.

Keyakinan rakyat terhadap UMNO, Najib jatuh merudum

Menurut sumber-sumber UMNO, Najib sangat kecewa dengan tidak pernah berakhirnya skandal yang menjatuhkan imej pemimpin UMNO satu demi satu, tidak menyebut salah laku sendiri, yang baru-baru ini termasuk dakwaan salahgunaan dana awam untuk terbang ke Kazakhstan dan Perth pada sebahagian besarnya berkenaan perihal peribadi.

Sesungguhnya, dengan pilihan raya umum bakal tiba, keadaan ini tidak pernah terlalu buruk bagi UMNO-BN. Keyakinan orang ramai terhadapnya dan UMNO mungkin telah jatuh merudum.

Najib juga perlu menghadapi dilema tentang apa yang perlu dilakukan dengan Shahrizat sejak beliau melantiknya ke jawatan sekarang menteri Wanita kerana beliau percaya dia boleh melaksanakan kerjanya. Orang dalaman parti berkata untuk membantu mengurangkan kesan kepada UMNO dan pada masa yang sama untuk menjauhkan dirinya daripada perkara ini - walaupun ia ternyata gagal –Najib cuba mengulas seboleh-bolehnya sedikit mengenai skandal itu. Sebaliknya, beliau memerintahkan orang-orang yang dilihatnya sebagai bertanggungjawab untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Dan ini adalah bagaimana Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin mendapati dirinya menjadi 'jurucakap' untuk Shahrizat. Tetapi kerana beliau juga memilihnya untuk projek tersebut pada tahun 2006, ia mungkin sesuai bahawa beliau menyelesaikannya sekarang. Ini adalah kekejaman dan mementingkan diri politik dan untuk mangsa-mangsa yang berpengalaman seperti Najib dan timbalannya, Muhyiddin Yassin, seseorang boleh pasti mereka tidak akan teragak-agak untuk mengorbankan sesiapa sahaja yang menjadi ancaman kepada mereka.

Apa pun huru-hara di belakang tabir, fakta masih

kekal – bahawa seseorang mengambil kesempatan daripada kemelut ini selain dari PKR. Beberapa pihak menunggang serangan PKR terhadap Shahrizat dan mendapat manfaat daripadanya.Siapakah itu?

Siapa yang mendapat manfaat dari pertelingkahan ini?

Sebenarnya, terdapat beberapa pihak yang senang jika Shahrizat meletak jawatan.

Salah satu daripadanya mungkin adalah pendahulu beliau, Rafidah Aziz, Ahli Parlimen Kuala Kangsar dan bekas menteri perdagangan. Rafidah Aziz atau Puan AP (permit yang dibenarkan bagi kenderaan) telah dimalukan oleh Shahrizat dalam pemilihan parti 2010, walaupun beliau memegang kerusi Parlimen.

Bagi seorang wanita yang berkaliber dan berkebanggaan, walaupun Rafidah tidak menyerang Shahrizat untuk mendapat manfaat bagi dirinya, beliau mungkin berbuat demikian untuk protégé-protege beliau.

Sekarang 68, Rafidah telah menghabiskan 32 tahun dalam perkhidmatan kerajaan, di mana 20 daripadanya adalah sebagai menteri. Beliau merasakan bahawa beliau telah melakukan kerja yang sangat baik untuk kedua-dua negara dan UMNO dan tidak ada keperluan bagi orang lain untuk mencabar beliau. Sesungguhnya beliau telah meningkatkan perdagangan Malaysia di luar negara sehingga ke tahap tertentu dan juga meningkatkan imej luaran Malaysia, walaupun pada tahap tertentu dan terhad.

Tetapi seperti semua ahli-ahli politik UMNO, beliau bukan sahaja didorong oleh kuasa tetapi juga oleh wang - besar, sejumlah wang yang banyak. Menurut portfolio perdagangan beliau, beliau kemudiannya terikat dengan sistem pemberian Permit Import bagi kenderaan yang diimport. Yang merupakan pengimport disukainya dan mengapa beliau menyukai mereka adalah faktor-faktor yang kemudiannya menjatuhkannya, melupakan kebaikan yang telah dilakukannya dan hanya memikirkan ketamakannya dan rasuahnya.

Satu skandal yang rakyat Malaysia akan sentiasa ingat adalah anugerah peruntukan saham berjumlah beberapa juta ringgit untuk menantunya pada tahun 1993. Beliau cuba untuk menjauhkan diri daripada keputusan itu kerana beliau tahu akan berlakunya konflik kepentingan, tetapi ia tidak menghalang lidah dari berkata bahawa beliau telah mengenakan pengaruh tidak wajar di sebalik tabir untuk memanfaatkan menantunya. Untuk mengeruhkan keadaan bagi UMNO, Rafidah membalas dengan mendedahkan pegawai-pegawai lain dan menamakan saudara-mara mereka yang telah mendapat manfaat yang sama.

Faktor Badawi

Untuk memadamkan rasa tidak puas hati orang ramai mengenai AP, perdana menteri ketika itu Abdullah Badawi memaksa Rafidah untuk menghadapi Parlimen dan menerangkan peranan beliau. AP, yang telah diserahkan oleh kementerian secara percuma tidak digunakan oleh orang-orang yang menerima mereka, tetapi sebaliknya dijual kepada pihak ketiga untuk keuntungan durian runtuh sebanyak RM50, 000 bagi setiap permit.

Badawi akhirnya memberhentikan Rafidah daripada Kabinet pada tahun 2008 walaupun beliau mengekalkan kerusi Kuala Kangsar beliau, yang dipegangnya sejak tahun 1986. Pada masa itu, Shahrizat sudah menjadi timbalannya dalam sayap Wanita, dan menunggu untuk dilantik sebagai Penasihat Khas dengan status menteri.

Bolehkah Rafidah memohon hukuman terhadap Shahrizat dalam kes NFC? Mungkin tidak kerana Shahrizat memenangi jawatan presiden Wanita secara 'jujur dan adil'.

Tetapi satu perkara yang pasti, Rafidah tidak gembira dengan Badawi memberhentikan beliau daripada Kabinet. Beliau melihatnya sebagai satu "pemecatan" dan beliau amat tersinggung. Bagi beliau, kehilangan jawatan presiden Wanita merupakan satu hal, tetapi beliau masih berhak untuk dihormati disebabkan beliau merupakan pemimpin kanan yang pada pilihan raya setiap tahun membawa pulang kerusi Parlimen bagi pihak parti tanpa gagal. Bagaimana Badawi "memecatnya" daripada Kabinet?

Ia mesti diperhatikan bahawa 'semua orang' dalam UMNO tahu bahawa Badawi yang memberikan lampu hijau bagi projek NFC diserahkan kepada suami Shahrizat pada tahun 2006. Badawi PM ketika itu. Jika Rafidah mensasarkan sesiapa dengan NFC, ia sepatutnya Badawi dan bukan Shahrizat!

Bagaimana dengan Raja Nong Chik?

Senator UMNO dan Menteri FT Raja Nong Chik telah bekerja di FELCRA dan seorang ahli perniagaan dan juga presiden Pengilang Bumiputra Malaysia dan Persatuan Industri Perkhidmatan. Beliau merupakan antara lembaga pengarah beberapa syarikat termasuk Pharmaniaga. Pelantikan beliau kepada Kabinet oleh Najib merupakan satu kejutan kepada orang ramai pada tahun 2009.

Beliau berusia 58 tahun dan dilahirkan di Perak, tetapi menganggap dirinya sebagai 'budak tempatan' di Kuala Lumpur. Beliau adalah ahli UMNO Bahagian Lembah Pantai dan menuntut bahagian pilihan raya itu sebagai 'wilayah semulajadinya'. Beliau juga telah dengan bongkaknya berkata bahawa beliau telah melakukan banyak untuk meningkatkan Bangsar.Tetapi Lembah Pantai - sebelum ia jatuh ke Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dalam pilihan raya 2008 – dimiliki Shahrizat.

Malah, ia adalah kubu kuat Shahrizat sejak 1995 dan apabila beliau kalah pada tahun 2008, terdapat beberapa pihak yang terkejut. Namun, Nong Chik didakwa telah tekad bertanding bagi Lembah Pantai pada PU-13, dengan alasan bahawa ia kini kerusi 'bebas' sejak Shahrizat sudah kehilangannya. Walaupun begitu, beliau telah diminta oleh veteran-veteran UMNO untuk melihat Titiwangsa, yang dimenangi oleh arwah MP PAS Lo Lo Ghazali pada tahun 2008, beliau mendesak bahawa Lembah Pantai merupakan tempat di mana ia bermula untuknya '.

Oleh itu, tanpa mengambil kira fakta bahawa ia akan amat sukar untuk mengalahkan Nurul, Nong Chik telah menetapkan dirinya kursus perlanggaran dengan Shahrizat sebagai calon UMNO bagi kawasan pilihan raya ini. Mungkin Nong Chik dan Shahrizat mengetahui sesuatu yang tidak diketahui Nurul, tetapi mereka kelihatan yakin mampu mengalahkannya walaupun popularitinya yang besar dengan pengundi di sana.

Bolehkah Raja Nong Chik telah menemui peluang dalam kejatuhan NFC untuk menjatuhkan Shahrizat? Ia pasti akan kelihatan menggoda kerana ia tidak boleh dijejaki secara langsung kembali kepadanya kerana kejatuhan telah disahkan oleh Ketua Audit Negara sebagai "kucar-kacir". Oleh itu, apa-apa komen dari Nong Chik akan hanya dianggap sebagai jawapan dan jika dia memanggil tindakan, seperti siasatan, dia akan dilihat sebagai mengambil alasan moral yang tinggi.

Memang ada spekulasi semakin meningkat bahawa Raja Nong Chik merupakan dalang di sebalik kata-kata yang berterusan terhadap Shahrizat dan menurut sumber dalaman UMNO, Najib telah menggesa semua pihak yang terlibat datang tegas terhadap Nong Chik untuk mengelakkan keadaan daripada jatuh di luar kawalan. Walau bagaimanapun, ini boleh menjadi denak diam-diam dari kem Najib sendiri, kerana Nong Chik rapat dengan Najib. Ia mungkin kerana Najib juga mahu Shahrizat berhenti.

Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa keluarga Shahrizat telah menuduh bekas kakitangan yang tidak puas hati memberi PKR tips mengenai NFC. Ia adalah lebih menarik untuk diperhatikan bahawa hanya beberapa hari lalu, Raja Nong Chik menggesa kepimpinan atasan UMNO untuk membuat keputusan mengenai nasib Shahrizat.

Adakah Nong Chik bergegas untuk mengeluarkan Shahrizat, meninggalkannya sebagai seorang saja pihak yang menuntut kerusi Lembah Pantai di dalam UMNO?

Kemungkinan lain

Rosnah Abdul Rashid Shirlin Ketua Puteri UMNO adalah muka baru dengan banyak untuk dipelajari. Namanya juga telah dilambung-lambung. Tetapi Rosnah bukan dalam kedudukan untuk membuat cabaran bagi jawatan atasan Wanita dan mengapa dia harus melakukannya?

Spekulasi telah berkembang bahawa Rosnah mungkin tidak dapat untuk mengekalkan jawatan Puteri UMNO. Prestasi beliau setakat ini telah kurang memuaskan, dan ini telah dibayangkan oleh tidak lain daripada Muhyiddin Yassin hanya beberapa hari sebelum mesyuarat utama UMNO bermula.

Jika Shahrizat terpaksa meletak jawatan, maka Pakatan Rakyat mungkin terpaksa berdepan dengan Raja Nong Chik dan beliau adalah 'budak tempatan' di sana, di mana FT portfolio memberinya bidang kuasa ke atas seluruh Wilayah Persekutuan, bukan sahaja Lembah Pantai. UMNO juga akan mempunyai manfaat daripada pengundi pos di sana kerana terdapat banyak pegawai-pegawai kerajaan yang tinggal di kawasan itu.

Pemerhati UMNO berkata, ia akan menjadi satu cabaran sengit untuk Pakatan terhadap UMNO jika Nong Chik bertanding di sana, tetapi sebab-sebab ini juga adalah

mengapa Nurul tidak diberi peluang sekali seumur hidup untuk menang pada tahun 2008. Tetapi beliau menang juga.

Bagi PKR, yang melancarkan serangan NFC dengan rentetan ayat-ayat yang mengejutkan, mereka sudah bersedia bagi apa-apa jenis tindak balas hebat daripada polis, yang bukan memanggang keluarga Shahrizat, mungkin menarik pemimpin-pemimpin PKR yang menjaga fail NFC, untuk menunjukkan 'perpaduan' dengan golongan elit UMNO.

Cuma satu jalan untuk diambil

Walau bagaimanapun, Najib memainkannya dan tidak kira sama ada pemimpin UMNO yang melompat ke kereta NFC PKR, pada dasarnya hanya satu keputusan yang boleh dibuat PM, iaitu meminta Shahrizat untuk melepaskan Kabinet dan jawatan UMNO.

Apa-apa dilema adalah buatan sendiri. Seperti Alexander the Great, semua mata aka nmenonton untuk melihat sama ada dia mempunyai keberanian untuk menmotong ‘Gordian knot’ atau jika dia akan terus berlengah dan mempertahankan rasuah.

Lebih lama Najib melambat-lambatkan, lebih lama skandal 'lembu dan kondominium Shahrizat' akan kekal dalam ingatan rakyat. Lagipun, seperti yang dijanjikan pengarah strategi PKR Rafizi Ramli, mereka mempunyai maklumat yang cukup pada keluarga Shahrizat dan NFC untuk 2 tahun! Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: