Jumaat, 18 Jun 2010

Mengapa Hakim Pula Yang Menyatakan PRK Libatkan Dana Yang Besar?

KELAB GREENBOC

Kes Gigit Polis: Tian Chua "kekal" MP Batu

Mahkamah Tinggi hari ini menolak rayuan ahli parlimen Batu, Tian Chua kerana menghalang tugas polis dengan menggigit seorang anggotanya di luar bangunan parlimen tiga tahun lalu.

Namun mahkamah mengurangkan denda kepada RM2,000 atau penjara dua bulan.

Ekoran keputusan tersebut, Tian yang nama sebenarnya Chua Tian Chang, 47, akan kekal sebagai ahli parlimen Batu kerana hukuman yang dijatuhkan tidak mempengaruhi kedudukannya sebagai ahli parlimen.

Hakim Ghazali Cha ketika membacakan penghakimannya berkata pihaknya tidak akan mengubah keputusan bersalah yang dijatuhkan oleh Mahkamah Masjistret.

"Walaupun hukuman ditentukan oleh majistret, namun ini adalah kesalahan pertama.

"Membiarkan beliau hilang kelayakan akan menyebabkan satu lagi pilihan raya kecil dan ini akan membabitkan dana yang besar.”

Tian yang baru tiba dari Paris pagi ini hadir di mahkamah bersama kira-kira 20 penyokongnya termasuk ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng.

Beliau diwakili oleh peguam Ranjit Singh, Amer Hamzah Arshad dan Razlan Hadri Zulkifli.

Pihak pendakwaan yang diketuai oleh timbalan pendakwaraya Hanafiah Zakaria dan Ishak Mohd Yusof, sebelum itu berhujah bahawa keputusan sepatutnya dikekalkan.

Pada 22 Oktober lalu, Mahkamah Majistret Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman enam bulan penjara dan denda RM3,000 ke atas Tian Chua, selepas mendapatinya bersalah.

Mahkamah bagaimanapun membenarkan penangguhan pelaksanaan hukuman tersebut untuk membolehkan Tian Chua membuat rayuan.

Tian Chua didakwa mencederakan konstabel Rosyaidi Anuar, 21, di depan bangunan Parlimen pada jam 10.45 pagi 11 Disember 2007.

Rosyaidi bertugas dengan Bahagian Narkotik Ibupejabat Kontijen Polis Kuala Lumpur.

Ulasan GB

Umum sudah mengetahui bahawa sistem kehakiman di Malaysia adalah bobrok. Kes siasatan video VK Lingam adalah bukti wujudnya hakim khianat yang tidak berpegang kepada kebenaran dan keadilan, sebaliknya membaca sahaja keputusan yang telah disediakan oleh peguam yang terlibat di dalam kes yang dibicarakan.

Justeru itu tidak dapat dinafikan perspektif bahawa keputusan-keputusan hakim di negara ini menunggu "lampu hijau" pihak tertentu, setentunya dari UMNO BN, sebelum keputusan diumumkan terhadap sesetua kes.

Di dalam kes Tian Chua nampaknya UMNO BN pengecut dan penakut. Sekalipun pada awalnya mereka merasa yakin untuk merampas Parlimen Batu dari Pakatan Rakyat dengan mengheret Tian Chua untuk disabitkan kesalahan yang boleh menggugurkannya sebagai ahli parlimen Batu, namun setelah UMNO BN tewas di Sibu, mereka sudah tidak berupaya untuk menanggung risiko dimalukan.

Apa tah lagi, di dalam PRU yang lalu Tian Chua memenangi kerusi Parlimen Batu dengan majoriti 9,455 mengalahkan calon BN, Lim Si Pin.

Di dalam negara dimana institusi kehakiman telah disundalkan seperti yang GB utarakan di atas, di dalam kes Tian Chua ini, hakim memberi alasan seperti seorang pengarah SPR lagaknya:

"Membiarkan beliau hilang kelayakan akan menyebabkan satu lagi pilihan raya kecil dan ini akan membabitkan dana yang besar.”

Mengapa hakim pula yang berkata demikian? Soal kebenaran dan keadilan bukan soal dana kecil atau besar!

Jika berani, Tuan Hakim, silalah buat keputusan berpihak kepada UMNO BN supaya pilihanraya kecil di adakan. Kita tengok siapa yang bakal terkangkang.

GB menghina mahkamah? Tidak! Hakim-hakim yang telah menghina insntitusi kehakiman negara!

Tiada ulasan: