Jumaat, 18 Jun 2010

Ancaman pengganas propaganda Umno-BN


anwar-ibrahim2 Oleh Jamilah Kamarudin


KUALA LUMPUR: Isu ancaman kumpulan pengganas yang menjadikan Malaysia sebagai tapak kegiatan operasi mereka serta melibatkan mahasiswa tempatan hanyalah sebagai satu propaganda kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) untuk mengalih pandangan terhadap isu besar lain dalam negara.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, isu itu merupakan satu lagi taktik baru Umno-BN untuk melarikan diri daripada menyelesaikan isu besar lain yang membabitkan rakyat.

"Wujud pelbagai tekanan daripada rakyat yang membabitkan isu lesen judi bola sepak, APCO, subsidi, penyerahan tanah warisan hak kaum Melayu kepada pihak swasta dalam masa yang singkat dan sehingga kini mereka gagal selesaikan.

"Rakyat jangan terpedaya dengan helah Umno-BN untuk alih isu besar dan menakut-nakutkan rakyat.

"Soal keselamatan negara ini merupakan satu isu besar. Mereka perlu gunakan saluran yang betul dan bentangkan maklumat itu di Parlimen, bukan hanya melalui kenyataan dalam media sahaja, ini tidak betul," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Anwar yang juga Ahli Parlimen PKR Permatang Pauh berkata, apa yang dilihat hanyalah satu lagi kegagalan urus tadbir negara, dan kini tumpuan dialih agar sokongan rakyat terhadap kepimpinan kerajaan tidak hilang.

"Ini tidak dibahas tapi cuma ditakut-takutkan. Kita berpendirian ancaman pengganas tidak boleh dipertahankan dan mesti diambil tindakan tegas tapi perlu mengikut undang-undang yang betul. Jadi dimana buktinya kegiatannya kalau masalah ini semakin serius, kalau betul kita sokong," katanya.

Musa mahu kekal kedudukannya?

mahfuz Sementara itu, Ahli Parlimen PAS-Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar juga tidak menolak kemungkinan isu itu yang diumumkan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan merupakan satu percubaannya untuk mengekalkan jawatannya sedia ada.

"Adakah ini satu percubaan untuk Musa kekalkan kedudukannya untuk buktikan kepada Perdana Menteri bahawa dia masih diperlukan untuk melindungi kepentingan politik Umno-BN?," katanya.

musa_hassan Terdahulu, Musa sebelum ini dilaporkan berkata kumpulan Jemaah Islamiah (JI) warga asing dikesan cuba menghidupkan kembali perjuangan mereka dengan merekrut golongan remaja di negara ini termasuk pelajar IPT.

Perkara itu terbongkar ekoran penahanan 10 anggota JI sejak awal tahun ini dan mereka telahpun diusir.

Musa juga dilaporkan berkata bahawa Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesan kehadiran beberapa pemimpin kanan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) yang cuba menjadikan negara ini sebagai tempat perlindungan dan pangkalan logistik mereka.

Tiada ulasan: