Jumaat, 29 Ogos 2008

Bajet 2009 perlu penuhi pelan jangka sederhana dan panjang


KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu mengkaji pelan jangka sederhana dan panjang dalam bajet negara bagi memastikan kemampanan dan kemakmuran ekonomi.

Dalam menjaga kebajikan rakyat, tahap persaingan dan pembangunan modal insan juga perlu ditingkatkan, kata Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Biorteknologi Malaysia Datuk Iskandar Mizal Mahmood.

Perlu ada kesimbangan dalam elemen ekonomi dan kebajikan bagi mengekalkan kemakmuran negara," katanya dalam temu bual dengan Bernama di sini hari ini.

Ia akan menyumbang kepada ekonomi negara dalam jangka panjang.

Bagi Bajet 2009 yang akan dibentangkan di Parlimen esok, beliau berkata kerajaan akan terus memberi tumpuan terhadap elemen berikut meningkatkan daya saing negara, memperkukuhkan pembangunan modal insan dan kebajikan sosial rakyat.

Iskandar berkata langkah jangka pendek mungkin tertumpu pada kebajikan sosial rakyat terutama bagi mengurangkan beban berikutan peningkatan kos hidup akibat inflasi.

Salah satu cara ialah bagi menstabilkan harga barangan keperluan dan perkhidmatan, serta menggalakkan pengguna bahan bakar alternatif, katanya.

Selain itu, beliau berkata kerajaan wajar menimbang untuk menurunkan caruman kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi menyediakan pendapatan boleh belanja yang lebih tinggi kepada rakyat.

Bagaimanapun, bantuan kewangan secara langsung berbanding penurunan cukai pendapatan, lebih banyak membantu memandangkan hanya satu juta daripda 27 juta penduduk yang membayar cukai, katanya.

Mengenai sektor bioteknologi, beliau berkata sektor itu memasuki fasa kedua pelan induk Biotekologi, dan pelaburan perlu ditingatkan bagi merealisasikan projek berimpak tinggi untuk industri terbabit.

Beliau berkata kerajaan akan memainkan peranan dalam menyediakan dana permulaan, khusus untuk dilaburkan dalam syarikat biroteknologi tempatan, yang akan diurus oleh profesional, seperti tabung amanah.

"Kerajaan akan memberi pengecualian cukai kepada mereka yang melabur dalam dana ini, dan dalam masa yang sama meningakatkan pembanguan projekprojek berimpak tinggi," katanya.

BiotechCorp sudah melahirkan 71 syarikat bioteknologi menerusi status BioNexus dan dijangkakan akan mewujudkan 40 syarikat dengan status yang sama menjelang akhir tahun ini, kata Iskandar.

Beliau berkata BiotechCorp akan melancarkan program rakan usaha sama BioNexus pada Oktober yang akan menggalakkan kerjasama antara insttusi pengajian tinggi dan sektor swasta yang terlibat dalam penyelidikan dan pembangunan, hingga ke proses pengkomersilan.

Bagi menggalakan lebih banyak penyertaan, kerajaan boleh menimbang untuk memberi geran atau bantuan lain yang dapat membantu pihak terbabit mencapai objekttfnya, katanya. BERNAMA

Tiada ulasan: