Selasa, 6 September 2016

BMF persoal urus niaga tokoh perbankan Swiss dengan DiCaprio

MALAYSIAKINI


NGO alam sekitar, Tabung Bruno Manser (BMF) mempersoalkan urus niaga di antara tokoh perbankan swasta Swistzerland, Julius Baer dengan bintang Hollywood, Leonardo DiCaprio.

BMF turut menggesa DiCaprio dan yayasannya untuk memulangkan semua dana yang diterima yang didakwa dikaitkan dengan skandal 1MDB.

Dalam salinan surat BMF kepada Baer, NGO itu berkata DiCaprio dan yayasannya telah menerima wang daripada mereka yang dinamakan dalam tuntutan pelucuthakan saman sivil Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika berkaitan aset 1MDB pada bulan Julai lalu.

Mereka adalah anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Riza Aziz, hartawan kelahiran Pulau Pinang Low Taek Jho, juga dikenali sebagai Jho Low, dan sekutu Low, Tan Kim Loong.

"Kami bimbang, sebagai tabung kebajikan, yayasan Leonardo DiCaprio tidak mematuhi piawaiaan ketelusan biasa bagi badan amal hak alam sekitar dan kemanusiaan.

"Secara khususnya, kami bimbang bahawa DiCaprio dan Yayasan Leonardo DiCaprio nampaknya menerima sejumlah besar wang daripada mereka yang terdedah dengan politik dari Malaysia [...]," petik surat itu yang bertarikh 1 September.

Surat itu ditandatangani oleh Pengarah Eksekutif BMF Lukas Straumann dan pengurus kempennya, Johanna Michel.

Ia ditujukan kepada Julius Baer, Ketua Pegawai Eksekutif Herrn Boris Collardi. BMF dan Julius Baer masing-masing berpangkalan di Switzerland.

Julius Baer adalah penaja Yayasan Leonardo DiCaprio, dan kenyataan akhbar yayasan itu menggambarkan tokoh perbankan itu sebagai "rakan lama".

Malaysiakini telah menghubungi bank berkenaan untuk mendapatkan ulasan mengenai surat BMF.

Tiada ulasan: