Rabu, 31 Ogos 2011

Mahkamah Australia halang pelarian dihantar ke M'sia

MALAYSIA KINI


Mahkamah Tinggi Australia memutuskan bahawa perjanjian pertukaran pemohon suaka antara kerajaan Australia dan Malaysia adalah menyalahi undang-undang.

Mahkamah dengan anggota penuh itu mengumumkan keputusan bahawa dasar itu menyalahi undang-undang pada tengah hari Rabu, demikian menurut laporan Australian Associated Press.

illegal immigrants roundup 010305 patiently waitingKetua Hakim Robert French berkata mahkamah itu memerintahkan Menteri Imigresen Chris Bowen dan jabatannya disekat daripada menghantar pemohon-pemohon suaka ke Malaysia.

"Deklarasi yang diumumkan... telah dilakukan tanpa kuasa dan ia tidak sah," kata Hakim French.

Perintah mahkamah berkenaan satu tamparan kepada kerajaan Australia, yang berharap pertukaran pelarian dengan Malaysia akan menjadi satu tindakan pencegahan bagi menghentikan kemasukkan kapal-kapal yang membawa pemohon suaka ke Australia.

Jika kerajaan menghentikan rancangan pertukaran suaka itu, ia masih terikat dengan perjanjian untuk menerima 4,000 pelarian dari Malaysia namun tidak boleh menghantar 800 pemohon suaka sebagai yang dipersetujui dalam perjanjian pertukaran suaka itu.

Keputusan Mahkamah Tinggi Australia pada Rabu itu mengekalkan satu injunksi yang dikeluarkan pada tiga minggu lalu kepada 41 pemohon suaka yang mengemukakan rayuan terhadap penghantaran secara paksa ke Kuala Lumpur dari Christmas Island, demikian menurut laporan akhbar The Australian.

NONEMereka merupakan kumpulan pertama pemohon suaka yang akan dipindahkan ke Malaysia selepas kerajaan Australia secara rasmi menandatangani perjanjian pada Julai untuk menghantar 800 orang hanyut ke Malaysia, sebagai pertukaran kepada penerimaan 4,000 pelarian.

Mahkamah Tinggi juga mendapati pemohon suaka yang berusia bawah 18 tahun tidak boleh dibawa keluar Australia secara sah daripada segi undang-undang tanpa kebenaran bertulis menteri.

Mahkamah itu mendapati tidak dapat memproses secara sah pemohon-pemohon suaka ke negara ketiga kecuali negara itu terikat di bawah undang-undang untuk menyediakan perlindungan secara berkesan kepada mereka sementara proses menentukan kesahihan status pelarian dilakukan.

Mahkamah itu turut mendapati bahawa negara pemproses berkenaan mestilah menyediakan pemohon suaka dengan "prosedur efektif bagi menilai keperluan mereka untuk mendapatkan perlindungan", dan menyediakan perlindungan bagi pelarian yang disahkan sementara menunggu penempatan semula mereka atau kembali ke negara asal.

Mengenai fakta-fakta yang dipersetujui pihak-pihak berkenaan, mahkamah menganggap Malaysia tidak terikat kepada undang-undang untuk menyediakan akses dan perlindungan di bawah Akta Imigresen sebagai satu deklarasi yang sah," menurut mahkamah dalam satu kenyataan.

NONE"Malaysia bukanlah satu pihak yang tertakluk kepada Konvensyen Pelarian atau protokolnya. Dalam persetujuan yang ditandangani menteri dengan Menteri Dalam Negeri Malaysia pada 25 Julai, 2011 dengan jelas menunjukkan ia tidak terikat kepada undang-undang secara sah.

"Pihak-pihak berkenaan bersetuju bahawa Malaysia tidak terikat secara sah dengan undang-undang itu dan tidak mengiktiraf status pelarian dalam undang-undang dalam negerinya."

Debbie Mortimer SC, yang mewakili kumpulan pemohon suaka berkenaan, berhujah bahawa dasar kerajaan tidak sah daripada segi undang-undang kerana Malaysia bukan penandatangan kepada Konvensyen Pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan yang demikian tidak menyediakan perlindungan perundangan dengan secukupnya.

Tiada ulasan: