Rabu, 31 Ogos 2011

Kementerian Kesihatan Pohon RM45 Juta, Ganti Kelengkapan Perubatan HKL

MSTAR ONLINE

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan akan menggantikan kelengkapan perubatan yang usang di beberapa unit di Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebaik sahaja permohonan peruntukan RM45 juta diluluskan kerajaan.

Menterinya Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata antara unit terbabit ialah Unit Rawatan Rapi dan Unit Penjagaan Koronari.

Permohonan peruntukan itu sudah dipanjangkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk pertimbangan, katanya kepada pemberita selepas melawat warga HKL sempena sambutan Aidilfitri, di sini Selasa.

Selain itu, Liow berkata HKL kini dalam proses naik taraf meliputi antaranya pembinaan tempat letak kereta bertingkat dan blok baru bernilai RM600 juta bagi Hospital Ibu dan Anak.

"Blok baru Hospital Ibu dan Anak ini akan dibina tahun depan. Sekarang ini kita dah ambil tender...kita juga akan tempatkan 400 buah katil tambahan untuk blok ini," katanya.

Selain itu, HKL juga bakal mempunyai pusat jagaan harian iaitu Ambulatory Care Centre (ACC) bernilai kira-kira RM90 juta yang menempatkan semua pakarnya bagi pesakit mendapatkan rawatan harian, rujukan dan susulan.

Bangunan lima tingkat itu yang dibina berhadapan Hotel Grand Season dijangka siap akhir tahun ini.

Mengulas isu berlainan, Liow berkata sehingga kini pihaknya tidak menerima laporan mengenai mutasi wabak selsema burung H5N1 yang dilaporkan Pertubuhan Makanan dan Pertanian Dunia (FAO) berlaku di Vietnam dan China.

"Kita akan siasat...FAO akan khabarkan jika berlaku mutasi. Jika ada mutasi kita akan ambil langkah berjaga-jaga kerana wabak H5N1 ini tahap keparahannya amat tinggi iaitu 65 peratus dan tahap survivalnya amat rendah," katanya.

Semalam FAO melaporkan tentang kebangkitan selesema burung di Vietnam dan China serta kemungkinan mutasi yang berlaku pada virus berkenaan menyebabkan vaksin sedia ada tidak mampu untuk melawannya.

FAO turut melaporkan penularan virus itu di Vietnam menimbulkan ancaman langsung kepada Kemboja, Thailand dan Malaysia. -BERNAMA

Tiada ulasan: