Khamis, 16 September 2010

80 Peratus Penduduk Dunia Miliki Akses Ke Telefon Bimbit

FREE MALAYSIA TODAY

telifonPenemu World Wide Web (WWW) Sir Timothy "Tim" Berners-Lee mengatakan, saat ini 80 peratus penduduk dunia memiliki akses ke telefon bimbit, sementara 20 peratus aktif tersambung ke internet melalui komputer peribadi.

"Saya menyarankan para pembuat aplikasi untuk internet telefon bimbit menciptakan aplikasi yang memungkinkan 80 peratus penduduk dunia menggunakannya dengan mudah dan murah," kata Berners-Lee di London.

Menurut Berners-Lee, data yang merupakan kandungan internet sangat penting digunakan masyarakat. Dia memberi contoh bagaimana pengguna internet mencari informasi dan akses mengenai kesihatan, hak mendapatkan air bersih, bisnis kecil, dan bahkan AIDS.

"Berilah kemudahan akses data dan informasi melalui aplikasi yang dapat dimanfaatkan dengan mudah dan murah oleh penduduk dunia." kata Berners-Lee.

Penemu internet ini juga menyebut penyampaian pesan singkat melalui pembekal atau operator telepon sebagai sesuatu yang mahal dan tidak praktis, "Jika ada yang lebih murah dan bahkan percuma, mengapa tidak memanfaatkan aplikasi saja," katanya.

Web, menurut Berners-Lee, juga membantu masyarakat untuk mendapatkan akses pendidikan dan kesihatan yang lebih baik. "Masyarakat dapat membangun komuniti sendiri yang memungkinkan mendapatkan akses pendidikan, kesihatan, sampai pertanian," katanya.

Berners-Lee adalah insinyur sekaligus ilmuan komputer dari England yang menemukan WWW yang memungkinan penduduk dunia tersambung ke internet.

Tiada ulasan: