Khamis, 30 September 2010

Penduduk Sungai Labu Sekinchan Terima Borang 5A


SELANGOR KINI

SEKINCHAN – Seramai 26 orang penduduk Sungai Labu,Sekinchan menarik lafas lega apabila menerima borang 5A selepas sekian lama menunggu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sekinchan, Ng Sue Lim menyampaikan borang 5A berkenaan sempena Majlis Jamuan Rumah Terbuka Aidilfitri Dewan Undangan Negeri (DUN) Sekinchan di sini, semalam. Hadir sama, Pegawai Daerah, Marzuki Hussin.

Ng Sue Lim dalam ucapannya berkata, “ kelulusan 26 peserta itu menyambung kesinambungan kelulusan hak milik yang telah dilakukan Kerajaan Negeri sejak dua tahun lalu terhadap permohonan tanah di seluruh daerah”.

Menurutnya lagi , “Di Sekinchan, Kerajaan Negeri melalui pengurusan pejabat tanah dan daerah telah berjaya menyelesaikan 183 pemilikan tanah di Kampung Baru Nelayan Bagan Sekinchan,”

“ Di Kampung Penerangan seramai 60 penduduk yang semuanya kaum Melayu telah memperoleh kelulusan pemilikan begitu juga dengan isu lanjutan pajakan hak milik tanah tiga kampung baru di Sekinchan iaitu di Site A, B dan C”.

Tanah di Sungai Labu Sekinchan berstatuskan tanah pertanian yang setiap daripada mereka perlu membayar premium tanah yang didiami dalam tempoh tiga bulan dengan kadar bayaran tertinggi yang dicatatkan sebanyak RM1,100 mengikut keluasan tanah masing-masing.

“Keadaan ini menunjukkan pimpinan Kerajaan Negeri sekarang komited menyelesaikan kes tanah yang tertangguh begitu lama dan ini juga membuktikan Pakatan Rakyat (PR) sama sekali tidak pernah menjadikan isu ini sebagai mainan politik apabila hak pemilikan sama diberikan kepada semua individu yang layak tanpa membabitkan pengaruh politik dan sebagainya,” Ujar Ng Sue Lim lagi.

Tiada ulasan: