Khamis, 30 September 2010

Rampas Parlimen KT: Penilaian bodoh Ketua Umno Bahagian

WarkahDaily

Tak tahulah cerdik ke bodoh, tapi penilaian yang dibuat adalah tersangat lucu dan kelakar untuk diambil kira.

Ketua Umno Bahagian Kuala Terengganu, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh (Gambar) mendakwa BN mempunyai peluang untuk merampas kembali kerusi Parlimen Kuala Terengganu daripada PAS yang dimenangi pada pilihanraya kecil lepas.

Beliau kononnya membuat ‘analisa’, BN akan diterima rakyat KT dalam pilihanraya akan datang dengan beralasan jumlah pengundi BN semakin bertambah walaupun pada pilihan raya kecil, BN kalah kepada calon PAS.

Dalam laporan Sinar Harian, Wan Farid mendakwa berdasar ‘analisa’ beliau, BN telah diterima rakyat KT dalam pilihanraya akan datang dengan beralasan jumlah pengundi BN semakin bertambah walaupun pada pilihan raya kecil, BN kalah kepada calon PAS.

Padahal dalam pilihanraya umum ke 12, BN menguasai parlimen KT dan kemudian dirampas kembali oleh PAS dalam pilihanraya kecil.

“Saya bercakap berdasarkan fakta sejarah yang mana jika dilihat pada PRU 1999, BN kalah di tangan Pas dengan majoriti undi 14,448, tetapi pada pilihan raya kecil 2009, kita hanya kalah dengan majoriti 2,631 undi.

“Ini membuktikan pengundi di Parlimen Kuala Terengganu sudah mula menerima BN dan memberi peluang kepada barisan kepimpinan politik untuk berkhidmat di sini pada masa akan datang,” kata dakwa Wan Farid.

Tanya budak sekolah pun tahu fakta sebenar suasana politik KT bagaimana PAS kembali merampas parlimen KT daripada BN dalam pilihanraya kecil baru-baru ini. Dalam keadaan BN yang mempergunakan segala bentuk jentera kerajaan yang disalahgunakan, segala bentuk suapan wang dan peruntukan yang ntah ada atau tidak seperti contoh pembinaan pangsapuri di Jalan Hiliran yang sekarang ini ntah apakah nasib projek politik berkenaan.

Namun BN tetap tidak mampu mempertahankan kemenangannya di parlimen KT. Meningkat ke tu? Kalau ya pun pengundi BN meningkat, bermakna pengundi PAS lagi banyak meningkat berbanding BN kerana dapat mengatasi pengundi BN dalam pilihanraya kecil tahun lepas?

Alangkah malahnya Umno KT mempunyai ketua sedemikian rupa yang tak reti membuat analisa berkaitan pengundi di kawasannya.

Logik ke membuat perbandingan keputusan pilihanraya yang lama padahal keputusan yang baru tidak diambil kira. Kalau nak buat perbandingan tiga kali pilihanraya pun, boleh diterima lagi.

Tapi beliau hanya mengambil kira keputusan PRU 1999 di mana ketika itu PAS menang. Dalam PRU 2008 dengan majoriti besar dan BN dapat mengecilkan majoriti dalam pilihanraya kecil.

Tapi tidak pula beliau ambil kira di mana BN menang dengan 32,562 undi tetapi tewas dalam PRK selepas itu kepada PAS dengan BN menghadapi kemerosotan undi sebanyak 2,310 undi. Bukannya sedikit tu.

Dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu, PAS memperoleh 32,883 undi. Ia menunjukkan peningkatan sebanyak 949 undi berbanding Mac 2008 lalu, PAS mendapat 31,934 undi. Manakala BN pula mendapat 30,252 undi berbanding 32,562 undi dalam PRU 2008. Jelas ia menunjukkan BN kehilangan 2,310 undi.

Meningkat ke tu wahai Wan Farid?

Apa yang jelas, keputusan pilihan raya kecil itu menunjukkan pengundi yang majoriti Melayu di KT telah melakukan penolakan terhadap BN. Keputusan itu juga menyaksikan kemerosotan sokongan kepada BN. Apakah maknanya itu wahai Wan Farid?

Padahal majoriti yang dimenangi PAS dalam pilihanraya kecil itu lebih besar berbanding kemenangan BN dalam pilihanraya umum pada Mac lalu walaupun calon BN mendapat simpati pelbagai jentera kerajaan ketika pilihanraya.

Sepatutnya Wan Farid kena sedar diri yang beliau bukan sahaja tidak disukai oleh pengundi KT bahkan dari kalangan Umno-BN sendiri pun tidak suka kepadanya. Jelas analisa yang dibuat berdasarkan perhatian dari tingkap rumah beliau. Maklumlah, beliau merupakan golongan elit yang susah nak bermesra dengan orang bawahan.

Tiada ulasan: