Isnin, 29 April 2019

Tindakan tegas terhadap peniaga 'cili plastik' - KPDNHEP

Sharom Abu Bakar, Astro Awani
Tindakan tegas terhadap peniaga 'cili plastik' - KPDNHEP
KPDNHEP tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas ke atas peniaga yang menjual cili plastik. - Gambar hiasan
 

KUALA NERUS: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas ke atas peniaga yang menjual cili plastik.

Menterinya, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, pihaknya  telah menghantar anggota penyiasat membuat pemeriksaan dan siasatan berhubung dakwaan tersebut.

Menurut Saifuddin, insiden cili plastik itu hanya diketahui melalui media sosial dan pihaknya memerlukan sedikit masa untuk menentukan kesahihan berita itu.

 "Kepentingan pengguna ialah keutamaan kami. Kalau benar ada insiden sebegitu, sudah tentu tindakan segera akan diambil," katanya.

Beliau berkata, pihak kementerian telah pun menghantar anggotanya ke kedai-kedai yang menjual cili di sekitar Lembah Klang dan kini hanya menunggu untuk menerima maklumat.

Sebelum ini, terdapat satu video tular di media sosial yang menunjukkan sebiji cili yang didakwa cili plastik.

Cili tersebut dikatakan dibeli di sebuah pasaraya di Lembah Klang dan individu itu mendakwa cili itu rasa pelik apabila dimakan.

Tiada ulasan: