Selasa, 4 Julai 2017

Kaji semula kelonggaran syarat lulus BM - PAS

ANTARAPOS.COM

Post Pic
 
 
SHAH ALAM: PAS berpendirian agar Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) meneliti opsyen lain bagi memastikan graduan yang tidak menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atas pelbagai sebab supaya diberi ruang dan kemudahan untuk menjalani peperiksaan berkenaan sebagai calon persendirian.
 
Ketua Penerangan PAS, Nasrudin Hassan berkata, bahasa Melayu tidak harus dijadikan korban semata-mata untuk memastikan keseimbangan permintaan-penawaran dalam profesion kedoktoran.
 
“Kelonggaran syarat kelayakan itu dibimbangi akan menyebabkan sikap 'bermudah-mudah' dan 'menghakis' kepentingan Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi persekutuan pada masa akan datang.
 
"Justeru, PAS memandang serius isu ini dan mengharapkan agar pihak bertanggungjawab membatalkan keputusan tersebut dengan buat kajian baru yang mendalam dan mencapai suatu keputusan yang lebih strategik dalam menangani hal ini,” katanya dalam satu kenyataan hari ini. 
 
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam kenyataannya semalam mempertahankan keputusan melonggarkan syarat kelulusan Bahasa Melayu peringkat SPM bagi lantikan kontrak Pegawai Perubatan Gred UD41.
 
Menurut Noor Hisham, kelonggaran itu adalah bagi memberi keadilan kepada graduan perubatan lantikan kontrak yang tidak menduduki peperiksaan BM semasa SPM. 
 
Antaranya, kata Noor Hisham, adalah graduan perubatan yang belajar di luar negara, menduduki peperiksaan O-Level di sekolah antarabangsa atau Bahasa Kebangsaan di universiti serta beberapa kategori lain. 
 
Keputusan itu mendapat kritikan dan bantahan pelbagai pihak yang melihat ianya seolah-olah mencabul kedaulatan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Tiada ulasan: