Ahad, 26 Jun 2016

Pemecatan keahlian UMNO DS Mukhriz, ADUN Ayer Hitam

Oleh Abd Ghani Bin Ahmad
 




1. PAS Kawasan Jerlun menzahirkan rasa dukacita di atas pemecatan Tan Sri Muhyiddin B Mohd Yassin dan Dato Seri Mukhriz Bin Mahathir daripada UMNO kelmarin. PAS Kawasan Jerlun tidak berhasrat untuk mencampuri hal dalaman UMNO dan menganggap pemecatan kedua-duanya merupakan masalah dalaman parti mereka.

2. Namun begitu, PAS Kawasan Jerlun cukup sedih di atas tindakan yang dikenakan hanyalah disebabkan oleh kelantangan kedua-duanya membangkitkan isu 1MDB, Derma 2.6 Billion, GST dan sebagainya akibat salahguna kuasa secara jelas oleh Dato Seri Mohd Najib Razak sebagai Perdana Menteri. Kesemua isu tersebut adalah berkait secara langsung dengan kehidupan rakyat yang semakin tertekan dgn kos hidup yang semakin meningkat dan kadar inflasi semakin bertambah akibat kejatuhan nilai ringgit.

3. Dalam masa yang sama, PAS Kawasan Jerlun mengucapkan syabas dan tahniah di atas keberanian kedua-duanya menyuarakan isu-isu kepentingan rakyat dan negara agar menjadi teladan kepada para pemimpin UMNO yang lain supaya prihatin terhadap permasalahan rakyat melebihi daripada kepentingan peribadi.

4. Selaku ADUN Ayer Hitam, PAS Kawasan Jerlun mengucapkan takziah dan bersimpati di atas pemecatan Dato Seri Mukhriz Bin Mahathir serta berharap beliau bersabar, berlapang dada dan tidak mengambil tindakan yang boleh menjejaskan suasana harmoni warga Ayer Hitam khususnya dan rakyat amnya.

5. Kami berharap beliau akan terus menunaikan tanggungjawab sebagai ADUN Ayer Hitam sehingga tamat penggal demi kepentingan rakyat dalam kawasan ini. Kami yakin beliau sedar dan faham kesan buruk bakal menimpanya jika berterusan menongkah arus dengan kepimpinan Perdana Menteri dan ia menjadi sebahagian daripada asam garam politik sebagaimana sejarah yang telah dilalui oleh ayahandanya Tun Dr Mahathir yang pernah dipecat daripada UMNO pada tahun 1969 lalu.

* Abd Ghani Bin Ahmad, Yang DiPertua PAS Kawasan Jerlun

Tiada ulasan: