Isnin, 22 Februari 2016

‘Mahathir mahu perubahan sistem lebih daripada reformis’

MALAYSIAKINI




Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim mempertahankan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai penyokong kuat perubahan sistem di negara ini daripada reformis semasa.

Bekas pemimpin Umno itu mengulas kritikan terhadap desakannya supaya rakyat berdiri teguh di belakang Dr Mahathir dalam usaha terakhir memberi tekanan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak supaya meletak jawatan.

"Dr Mahathir juga mahu perubahaan sistem - jika tidak lebih - daripada mereka yang disebut reformis itu.
"Saya jadi penyokongnya kerana melihat keikhlasan dalam keinginannya mengubah cara kerajaan diuruskan.

"Hanya keikhlasan dan semangat cintakan negara boleh menggerakkan seorang lelaki berusia 90 tahun untuk terus berpolitik dan bekerja tanpa mengenal penat lelah. Tidak ada sebab lain, " tulis Zaid dalam blognya hari ini.

Mahathir, perdana menteri yang paling lama berkhidmat, sering dikritik kerana didakwa melemahkan institusi negara bagi mengekalkan cengkaman Umno pada kuasa.

Minggu lau, Setiauasaha Agung PKR Rafizi Ramli berkata pembangkang hanya akan menyokong Mahathir dan peerhimpunan anjuran Zaid pada 27 Mac ini jika bekas perdana menteri itu bersetuju untuk merombak serta membaik pulih sistem negara.

Tiada ulasan: