Sabtu, 13 Februari 2016

Gugurkan semua pertuduhan Akta Hasutan

SELANGOR KINI


SHAH ALAM: Gerakan Hapus Akta Hasutan (GHAH) menyambut baik pengguguran dakwaan hasutan ke atas Pensyarah Undang-Undang Universiti Malaya, Prof Madya Dr Azmi Sharom.

Penyelaras Gerakan Hapus Akta Hasutan (GHAH), Amir Abd Hadi, berkata

berharap semua tuduhan hasutan yang lain turut dikaji semula serta digugurkan sama sekali.

Akta Hasutan

Katanya, tidak adil sekiranya pertuduhan lain, yang juga dibuat secara tidak adil, serta bertentangan dengan semangat kebebasan bersuara yang dijamin didalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan, diteruskan.

“Peguam Negara tidak seharusnya menjadikan pengguguran pertuduhan itu sebagai publisiti untuk beliau menutup kontroversi bersama SPRM berkaitan kes derma Perdana Menteri.

“Beliau mesti menunjukkan kepada rakyat bahawa beliau ikhlas dalam usaha mereformasikan sistem perundangan,” katanya dalam kenyataan media.

Katanya, Akta Hasutan itu sendiri sudah tidak relevan untuk digunakan apabila sudahpun berada di 2016 apabila hampir 59 tahun kita mencapai kemerdekaan dari penjajah British.

“Ini sudah masanya kita memberikan erti kemerdekaan sebenar buat seluruh rakyat Malaysia.

“Jangan sia-siakan pengorbanan nenek moyang kita untuk mencapai kemerdekaan dengan meneruskan penggunaan akta tinggalan penjajah ini,” katanya.

Sebelum ini pelbagai pihak mengecam tindakan Kerajaan Persekutuan mengenakan pendakwaan terhadap pimpinan pembangkang dan aktivis politik dengan akta hasutan.EZY


Tiada ulasan: