Rabu, 1 April 2015

Wartawan berkumpul sambut pembebasan 3 editor

MALAYSIAKINI



 
 
 
Hujan renyai-renyai tidak menghalang sekumpulan pengamal media berkumpul untuk bersetiakawan dengan wartawan dan pegawai kanan The Malaysian Insider (TMI) yang ditangkap polis.

Mereka berkumpul seawal jam 7 petang di depan ibu pejabat polis daerah (IPD) Dang Wangi sambil menyalakan lilin dan memakai reben kuning tanda sokongan kepada kebebasan media.

Kumpulan itu juga mengambut pembebasan tiga wartawan kanan TMI Lionel Morais, Amin Iskandar dan Zulkifli Sulong – yang dibebaskan pada 8.30 malam.

Sebaik melangkah daripada bangunan IPD ke pintu utama, ketiga-tiga editor yang disiasat bawah Akta Hasutan 1948 itu disambut sorakan dan tepukan gemuruh daripada teman wartawan dan aktivis.

Ketua Eksekutif TMI Jahabar Sadiq dan penerbit The Edge Ho Kay Tat bagaimanapun masih ditahan dan permohonan reman dijadual dibuat esok.

Mereka ditahan susulan laporan mendakwa Majlis Raja-raja Melayu menolak hudud. Penyimpan mohor besar raja-raja Melayu menafikan perkara itu.

Ketua Menteri Pulau Pinang dilihat turut hadir dalam acara itu sambil memegang sebatang lilin dan bertanya khabar pada tiga editor TMI itu.

Acara bersurai dengan laungan ke arah pembebasan Jahabar dan Ho serta “bebas media” beberapa kali.

Ini hari kedua wartawan berkumpul dengan IPD Dang Wangi. 
 
 

Tiada ulasan: