SHAH ALAM - Ekoran kematian Adun Sungai Limau, Tan Sri Azizan Razak, Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menggesa supaya parti itu perlu memperkukuhkan jentera parti untuk menghadapi Pilihan Raya Kecil (PRK) di kawasan tersebut.

Menurutnya, Pas akan menghadapi PRK di Dun tersebut dalam suasana muktamar yang akan diadakan pada November depan.

"Kematian beliau akan membuka ruang bagi mengadakan satu pilihanraya kecil bagi Dun Sungai Limau.

"Parti akan menghadapi PRK ini dalam suasana persiapan menghadapi muktamar.

"Dengan PRK ini diharap akan memperkukuh lagi jentera parti bagi memastikan kejayaan," katanya dalam satu kenyataan yang dipetik dalam facebooknya, hari ini.

Mengikut laporan media, Allahyarham yang juga bekas Menetri Besar Kedah telah meninggal dunia pada jam 11.10 pagi di di wad ICU, Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar.

Jenazahnya disolatkan di Kompleks Pas Kawasan Pokok Sena, Langgar sebelum dikebumikan di Muassasah Darul Ulum, Pokok Sena selepas Asar.

Dalam pada itu, pada PRU13, 5 Mei lalu Azizan telah menang Dun Sungai Limau dengan undi sebanyak 13,294 mengalahkan calon BN Mohd Fadzilah Ali iaitu 10,520 dan dua calon daripada Bebas.

Beliau juga merupakan Menteri Besar Kedah yang kesepuluh apabila PR berjaya memenangi PRU12, sekaligus menjadikan negeri jelapang padi itu yang pertama dibawah kuasa Pas.

Azizan juga telah menyertai parti itu pada tahun 1978 di England dan merupakan Naib Presiden Pas pada 2003-2005.