Rabu, 25 September 2013

‘Minyak pelincir’ @ rasuah politik pemilihan Umno sudah mengalir!

BULETIN ONLINE


Nasihat bekas Presiden Umo Tun Mahathir Mohamad nampakya tidak dipedulikan apabila ‘wang’ sudah mula mengalir dalam kempen pemilihan Umno yang dibiayai oleh pimpinan yag akan bertanding merebut jawatan.

Semalam, seorang ketua bahagian berkata wang sudah mengalir dan ketua-ketua bahagian yang secara tradisinya membawa jentera kempen masing-masing telah menerima habuan dikataka sebagai ‘pelincir’ jentera.

“Tak ada apa yang pelik tentang perkara ini dan perwakilan, selain melihat agenda atau falsafah calon-calon, masih dipengaruhi dengan sedikit ‘pelincir’, ” katanya dilaporkan akhbar berbahasa Inggeris The Malay Mail

‘Pelincir’ iaitu ‘wag politik’ adalah tambahan kepada ‘retorik’ biasa tentang meremajakan parti, mengiktiraf kebijaksanaan dengan usia tua , keperluan untuk gabungan kata-kata tua dan muda dan banyak lagi kebijaksanaan yang sedang dicipta dan dilemparkan kepada 150,000 perwakilan Umno menjelang pemilihan pimpinannya pada 19 Oktober depan.

Dengan pencalonan enam orang merebut jawatan naib presiden jawatan, dan 64 calon untuk 25 jawatan majlis tertinggi, menjadikan perwakilan Umno sedikit keliru, siapa yang mereka akan pilih.

Seorang calon bagi jawatan Majlis Tertinggi berkata apa-apa pun boleh berlaku dan sesiapa pun boleh dipilih dalam pemilihan itu, kerana para perwakilan yang kebanyakannya tidak kenal calon-calon yag bertanding, akan merujuk kepada senarai yang diedarkan.

Jadi, dalam banyak kes , menurut seorang ketua bahagian, perwakilan ini amat bergantung kepada ‘input’ ketua bahagian yang telah didedahkan pemimpin, yang menjadi calon-calon yang bertanding.

“Dan anda tahu apa? Kami dikehendaki oleh ramai calon yang bertanding, terutama calon bagi naib presiden jawatan dan mereka tidak boleh hadir dalam pusingan mesyuarat semua perwakilan, “katanya.

Dan apabila momentum ‘perlumbaan’ untuk memilih naib presiden sedang bermula, penyandang jawatan dan calon-calon baru akan mula mengukuhkan kedudukan mereka melalui rangkaian mereka atau jentera kempen, yang mana dalam peringkat itu, ketua-ketua bahagian adalah yang paling dikehendakki.

“pelincir jentera kempen individu” adalah perkataan yang kini digunakan untuk “menghalalkan” politik wang, yang ‘kononya’ Umno sedang berusaha keras untuk menghapuskan atau sekurang-kurangnya mengurangkan.

Dalam kes ini, “urusan minyak pelincir”, wang yang digunakan untuk perbelanjaan akan diserahkan kepada ketua-ketua bahagian yang mengetuai jentera kempen seterusnya dan bergantung kepada pengaruh ketua bahagian yang terlibat serta aliran kepada wakil-wakil dari cawangan.

Penyandang jawatan kini, samada mereka naib presiden atau ahli majlis tertinggi, adalah sukar untuk mengekalkan kedudukan mereka tanpa ‘jawatan’, mereka akan kehilangan kuasa dan turut kehilangan pendapatan dan “wajah” dari pandangan.

Ditanya berapa banyak wang yang boleh mempengaruhi perwakilan , ketua bahagian itu berkata ia bergantung kepada kawasan di mana jika kawasan luar bandar beberapa ratus ringgit sahaja dan bagi kawasan bandar ia mungkin lebih sedikit.

Tiada ulasan: