MAKKAH - Sebanyak 862 kumpulan pertama jemaah haji Malaysia yang berada di Madinah akan bergerak memasuki tanah suci Makkah mulai hari ini.

Pengurus Maktab 90 Abraj Janadriyah, Sohaimi Abd Rahim berkata jemaah terawal yang menaiki pesawat KT1 dan KT2 itu dijangka tiba secara serentak di pusat penginapan Maktab berkenaan pada pukul 12.30 tengah malam ini waktu tempatan (6.30 pagi 16 Sept waktu Malaysia).

Katanya Maktab 90 akan menampung sebanyak 3,169 jemaah yang tiba secara berperingkat sehingga 9 Okt depan manakala Maktab 91 yang dikenali sebagai Qasr Janadriyah pula akan menampung 3,168 orang.

Mereka yang tiba dari Madinah itu adalah dalam berihram dan akan menunaikan ibadah umrah terlebih dahulu sebelum mengerjakan ibadah haji yang bermula 14 Oktober depan.

Sohaimi berkata jemaah berkenaan juga akan diberi peluang untuk berehat di bilik masing-masing dan diberikan taklimat sebelum dibawa untuk mengerjakan tawaf dan saie pada esok pagi.

"Kita telah bersiap sedia untuk menguruskan penginapan dan menyusun atur cara untuk semua jemaah sejak 12 Sept lagi dan semua pusat perkhidmatan telahpun memulakan operasi masing-masing," katanya kepada wartawan Malaysia di sini hari ini.

Antara pusat perkhidmatan yang beroperasi itu ialah Perkhidmatan Kewangan, Perkhidmatan Kesihatan dan Perubatan dan Pusat Perkhidmatan Guru Agama.

Dua maktab penginapan itu terletak di dalam bangunan dikenali sebagai Abraj Janadriyah turut menempatkan pusat pentadbiran utama Tabung Haji (TH).

TH menyewa lapan buah bangunan yang menempatkan enam maktab penginapan jemaah haji pada musim ini.

Sohaimi berkata pengurusan TH juga menyediakan infokit mengandungi maklumat mengenai aktiviti penting dan jadual pergerakan mereka sepanjang berada di Makkah.

"Melalu infokit ini, kita berharap jemaah tidak lagi perlu tertanya-tanya mengenai aktiviti yang disusun atur untuk mereka dan perkara penting seperti nombor telefon kecemasan dan peta laluan ke Masjidil Haram," katanya.

Mengenai perkhidmatan katering, jemaah haji diingatkan bahawa mereka hanya diberikan makan tengah hari dan makan malam manakala sarapan pagi atas tanggungan sendiri.

"Mereka boleh membeli makanan di kafeteria untuk sarapan pagi atau di beberapa buah tingkat terpilih," katanya.

Lebih 5,000 jemaah haji Malaysia kini berada di Madinah dan akan bertolak ke Makkah secara berperingkat mulai hari manakala mulai 20 Sept ini penerbangan dari Malaysia akan membawa jemaah terus ke Makkah.

Sebanyak 22,320 jemaah haji dengan 65 penerbangan dari Malaysia akan menunaikan rukun Islam kelima di Tanah Suci pada tahun ini dan jumlah itu berkurangan 20 peratus dari tahun sebelumnya. - Bernama