Semalam Exco Pemuda Umno Tun Faisal Ismail hanya mengetahui beliau tidak layak bertanding kerusi majlis tertinggi Umno melalui agensi berita Bernama.

Hari ini seorang ahli akademik hadir ke ibu pejabat Umno bagi membuat rayuan selepas tahu beliau juga mengalami nasib yang sama menerusi laporan akhbar.

Profesor Datuk Dr Mohd Zainul Fithri Othman, dengan nombor calon 11 hadir ke Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) petang tadi bagi menyerahkan surat rayuannya kepada Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansur.

"Saya tahu secara rasmi hari ini melalui suratkhabar Utusan Malaysia," katanya pada sidang media sebelum menyerahkan surat rayuan.

Dalam rayuannya, belia menjelaskan syarat yang ditetapkan iaitu pernah menjadi menjadi ahli jawatankuasa bahagian tidak diterangkan dengan jelas sama ada ia turut meliputi sayap Pemuda, Wanita dan Puteri.

Menurutnya beliau sendiri pernah menjadi AJK bahagian Pemuda Setiawangsa dan Pemuda Wangsa Maju dan itu menjadi asas kepada pencalonannya.

"Oleh itu saya memohon agar jawatankuasa pemilihan terutama Datuk Seri presiden menimbangkan rayuan saya dan Tun Faisal.

"Adalah cantik jika semua pencalonan yang diserahkan pada ibu pejabat diterima untuk bertanding," katanya yang kini memikul tanggungjawab sebagai pengerusi tetap Umno cawangan Gombak Setia.

Sekiranya dibenarkan terus bertanding, beliau yakin mampu menjadi jambatan bagi menghubungkan Umno dengan komuniti universiti dan dunia akademik.

"Saya ingin komuniti universiti menjadikan saya suara mereka, idea mereka, dan pandangan mereka yang boleh diketengahkan kepada pengetahuan pucuk pimpinan Umno," katanya.

Perkara 9.5 Perlembagaan Umno menetapkan mana-mana calon yang ingin bertanding kerusi MT perlu pernah menjadi AJK bahagian selama sepenggal atau pernah menjadi anggota MT selama tiga tahun.