Isnin, 23 September 2013

Abdul Hadi ikhtiraf golongan profesioal

MSO

Sebenarnya saya lebih suka kalau ahli-ahli Pas tidak dipecahkan kepada dua 'mazhab' atau puak yang berlandaskan kepada latar belakang pendidikan ataupun perwatakan diri, ataupun apa-apa kriteria seperti apa yang disebut sekarang ini, sepuak golongan ulamak dan sepuak lagi golongan profesional.

Abdul Hadi Awang
Sebab itu apabila media massa PB menyandarkan profesional sebagai nama perdana menteri Turki, Tayib Erdogan saya tidak kerap menggunakannya, saya lebih selesa menyebut mereka ini prolib - profesional liberal. Sebab jika dihaluri ada perbezaan di antara watak-watak profesional dalam Pas dengan Erdogan.

Istilah diguna pakai oleh Dr Mujahid Yusof Rawa saya rasakan lebih tepat, lunak dan jelas. Beliau menamakan dua kumpulan yang 'dipisahkan' itu sebagai konservetif dan modern. Koservetif mereka yang ingin mengekalkan beberapa ciri-ciri atau pegangan berpersatuan lama di dalam Pas yang dilihat perlu kepada perubahan. Manakala yang modern yang ingin merubah yang konservetif itu agar lebih progresif dan dinamik lagi.

Saya kira perwujudan Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) yang diuruskan Mujahid itu adalah langkah ke arah memodenkan (dinamik) Pas sejajar dengan kehendak semasa. Saya tidak setuju dengan perwujudan DHPP kerana melihat kesan jangka panjangnya tetapi akhirnya ia tidak dapat mengelak kepada perwujudannya kalau Pas ingin berjaya.

Sebaik-baiknya tidak ada penduaan (faraq) ahli dan pemimpin didalam Pas.

Suka di sini saya menarik perhatian kepada penjelasan atau seruan Presiden Pas Abdul Hadi Awang terhadap golongan yang dikatakan profesional atau pun moden tadi. Abdul Hadi juga turut sama menggunakan istilah berkenaan, profesional dan ulamak. Menurutnya golongan profesional besar jasanya dalam menubuhkan Pas sehinggakan mungkin kalau tidak ada mereka (profesional) Pas tidak wujud (sistemetik) seperti hari ini.

Lantas beliau menyebut Yang diPertua Pas Dr Alias Abbas adalah antara orang yang berusaha untuk mendaftarkan Pas. Turut sama berperanan ialah Prof Ahmad Ibrahim, Ungku Omar dan Aminuddin Baki. Ertinya golongan profesional inilah yang menjadi tuan hak milik kepada Pas sebagai sebuah badan siasah.

Kenapa Abdul Hadi membawa cerita itu, mengimbau balik ke belakang kepada sejarah penubuhan Pas? Tentu ia ada motif tersendiri. Yang jelasnya presiden Pas itu mengikhtiraf peranan dan kewujudan golongan profesional dalam mengangkat martabat Pas sebagai badan politik. Dalam erti kata lain semua pihak tidak kira apa aliran fahaman dan latar belakang didalam Pas harus menerima golongan cerdik pandai atau 'albab' itu.

Tegasnya, kalau Pas ingin menjadi kerajaan mestilah memiliki kemahiran mengenai hukum hakam dan kepakaran dalam pelbagai disiplin ilmu yang dimiliki oleh profesional. Penegasan itu menjelaskan presiden faham peri pentingnya kedua-dua golongan bahkan golongan-golongan picisan lain berada dalam Pas perlu dihormati kehadiran mereka.

Memang akhir-akhir ini ada kecenderungan cuba memisah atau memecahkan ahli Pas kepada dua aliran, baik dinamakan konservetif atau moden, ulamak atau profesional atau sebagainya. Gejala ini ini membahayakan Pas kerana apabila kedua-dua pihak berpegang kepada kumpulan mereka apa lagi kalau sudah ada tuduh menuduh akhirnya Pas akan terpisah kepada dua firkah. Saya tidak pasti apakah matlamat usaha pemisahan ini apakah ingin memonopoli Pas atau apa? Sedangkan kedua golongan ini boleh diibaratkan tangan kanan dan tangan kiri dimana tanpa salah satunya cacatlah Pas.

Sebagai presiden Abdul Hadi nampak perkara ini sebab itu beliau membawa pemerhatian ahli Pas semua kepada sejarah lampau dengan harapan tidak ada persepsi buruk atau meletakkan golongan profesional tersudut dalam jemaah Pas hanya semata-mata kerana nama Pas itu sebagai parti Islam. Kena faham bila ada profesional maka akan ada golongan lain yang bertentangan di antara satu sama lain. Pertengangan atau pemecahan itulah yang dikehendaki musuh Pas. Kata buya Hamka dalam sebuah serikata nasyib, perbalahan meruntuhkan kekuatan.

Seruan Abdul Hadi agar ahli-ahli parti tidak terikut dengan pemisahan itu hendaklah dijadikan azimat kepada setiap ahli Pas. Mungkin latar belakang atau perwatakan serta budaya boleh dipersoalkan kerana manusia ada hak membuat pentafsiran, tetapi jangan sesekali mempertikaikan kealiman dan akidah sesama ahli Pas kerana itu sudah sampai ke tahap melampau.

Mudah-mudahan selepas ini ahli dan penyokong Pas tidak akan menjarakkan saf mereka dengan menganggap diri aku golongan ini dan dirimu golong itu. Pas perlu melawan musuhnya secara bersama umpama sekawan harimau yang sama-sama meratah daging buruan tanpa mengira siapa yang menangkap dan menjatuhkan dahulu mangsa itu. Persepakatan dan persepuakan Pas laksana sekawan harimau di hadapan hidangan itulah sangat diperlu

Tiada ulasan: