Jumaat, 26 Julai 2013

Tahniah buat semua jentera PRK Kuala Besut

Harakahdaily,


KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia mengucapkan terima kasih kepada semua pihak diatas komitmen dan sumbangan yang diberikan kepada PAS sepanjang kempen pada Pilihan Raya Kecil Dun Kuala Besut yang lalu.

Ketuanya, Nasrudin Hasan berkata, jentera PAS telah berjaya menggunakan PRK Kuala Besut N01 ini untuk menjuarai isu rakyat.

Ianya termasuk soal pemilikan tanah, mendalam muara sungai, pemuliharaan empangan sehinggalah mendedahkan kebobrokan pemerintah telah menjadikan UMNO-BN defensif sepanjang tempoh berkempen.

"Adat bertanding, ada yang menang dan ada yang kalah. Walaupun agenda 16:16 Terengganu Baru tidak kesampaian buat masa ini, bagi pendokong gerakan Islam tiada istilah kekalahan hakiki," katanya dalam satu kenyataan.

Berikut kenyataan penuh beliau.

1. Saya mewakili Dewan Pemuda PAS Malaysia ingin merakamkan setinggi-tinggi terima kasih dan tahniah di atas komitmen dan kegigihan yang ditunjukkan oleh jentera pilihanraya PAS sepanjang kempen pilihanraya kecil Kuala Besut N01.

2. Disiplin dan keutuhan akhlak yang ditunjukkan sepanjang tempoh berkempen ditambah pula dengan cabaran ibadah berpuasa merupakan cerminan tarbiyah jamaah dan sesuatu yang amat menginsafkan.

3. Juga kepada penyokong parti, anak-anak Kuala Besut di perantauan dan para pemilih yang telah menunaikan tanggungjawab mengundi walau dihimpit waktu bekerja, terima kasih juga diucapkan.

Jazakallah khairan kathira. Barakallahu fikum.

4. Adat bertanding, ada yang menang dan ada yang kalah. Walaupun agenda 16:16 Terengganu Baru tidak kesampaian buat masa ini, bagi pendokong gerakan Islam tiada istilah kekalahan hakiki. Yakinlah, usaha bakti kalian telah dicatatkan melalui tinta emas dengan janji kemenangan di akhirat kelak.

5. Memandangkan pilihanraya kecil ini merupakan satu kewajipan dakwah. Maka segala amalan wajib yang dilaksanakan di dalam kemuliaan Ramadhan ini diangkatkan pula darjatnya sehingga 70 kali ganda!

6. Jadi apakah perlu kita gusar dan sedih dengan keputusan ini sedangkan kemenangan yang lebih agung telah disediakan Allah?

7. Malah tiada apa yang boleh digahkan oleh BN dengan mempertahankan kerusi Kuala Besut. Kenyataan sombong kononnya UMNO-BN akan menggandakan majoritinya sehingga 4000 undi ternyata hanyalah satu omongan.

8. Setelah menjanjikan projek-projek dengan nilaian hampir RM 400 juta dalam tempoh sesingkat 2 minggu ini ditambah pula wujudnya dakwaan politik wang pada hari pengundian, UMNO-BN sekadar mampu menambah 158 undi dari jumlah majoriti yang dicatatkan ketika PRU ke13 dahulu.

9. Ianya membuktikan sogokan parti pemerintah semakin hilang ampuhnya dan para pengundi luar bandar mula terdidik untuk memilih dengan kebebasan jatidiri masing-masing. Sekiranya senario ini boleh dikembangkan, maka kami di Dewan Pemuda cukup optimis dengan perubahan yang bakal melanda di dalam PRU ke14 kelak.

10. Dikala UMNO-BN kelihatannya ketandusan cara untuk memperdaya dan mengelirukan pemilih dengan sogokan "politik pembangunan" mereka, PAS perlu terus istiqamah menyampaikan mesej dakwah yang syumul dengan malar segar bagi mendidik pemilih untuk melakukan perubahan.

11. Dari satu segi yang lain, calon dan jentera PAS telah berjaya menggunakan PRK Kuala Besut N01 ini untuk menjuarai isu rakyat. Dari soal pemilikan tanah, mendalam muara sungai, pemuliharaan empangan sehinggalah mendedahkan kebobrokan pemerintah telah menjadikan UMNO-BN defensif sepanjang tempoh berkempen.

12. Hasilnya pemerintah terpaksa menawarkan projek-projek segera untuk kembali memenangi keyakinan pengundi. Saya doakan agar tawaran-tawaran tersebut segera menjadi kenyataan kerana ianya adalah bukti peri penting pembangkang yang kuat dalam proses semak-imbang demokrasi yang akhirnya manfaatnya sampai kepada rakyat.

13. Kepada YAB TPM, MB, YB Timbalan Menteri Pendidikan dan kroni-kroni mereka yang sepanjang waktu berkempen banyak menanam tebu dimulut - jangan jadikan Kuala Besut satu lagi Galas atau Kerdau. RM 400 juta adalah janji yang amat besar. Buktikan keikhlasan tanpa beralasan panjang. Sesungguhnya besar laknat Allah bagi kata yang tidk dikota.

14. Kepada Sdr. Tengku Zaihan, tahniah di atas pemilihan saudara sebagai YB. Sekadar peringatan kepada saudara dan diri saya sendiri; jawatan itu bukannya hadiah tetapi amanah. Kepada Abe Che Long, ketulusan tuan mendepani cabaran PAS dalam PRK ini adalah contoh terpuji buat pemuda jamaah.

Allahu Akbar!

Nasrudin Hassan
Ketua Pemuda PAS Malaysia

Tiada ulasan: