Jumaat, 12 Julai 2013

SPR larang pasang replika dalam kempen PRK Kuala Besut

THE MALAYSIAN INSIDER
 
Parti politik yang bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut tidak dibenarkan memasang sebarang replika sepanjang tempoh berkempen, kata Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar (gambar).

Beliau berkata, larangan julung kali itu dibuat SPR bagi memastikan kempen PRK Kuala Besut berjalan dalam keadaan aman, harmoni serta lancar terutama semasa Ramadan tanpa sebarang sindir menyindir kepada mana-mana pihak.

"Kita (SPR) tahu bila replika itu dipasang, sama ada untuk tujuan menyindir pihak lain atau sebaliknya.

"Masalah timbul apabila pihak yang terasa itu mengadu kepada SPR misalnya melalui memo. Kalau kita tidak ambil tindakan pihak satu lagi akan sindir serta bertindak balas. Kalau macam ini sampai bila tidak akan selesai," katanya.

Wan Ahmad berkata, pemasangan sebarang bentuk replika sebagai bahan kempen yang bertujuan menarik minat dan menghantar mesej kepada pengundi serta menyindir pihak lawan adalah menyalahi Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

"Dalam akta itu disebut dengan jelas kempen ada pelbagai jenis misalnya sebar risalah, pasang poster dan menyediakan tetunggil iaitu replika.

"Kita (SPR) perhatikan menjadi satu 'trend' di Terengganu ini untuk membuat replika yang bertujuan menyindir pihak lawan," katanya.

Wan Ahmad menegaskan SPR tidak akan bertoleransi kepada mana-mana pihak yang melanggar larangan pemasangan replika pada PRK Kuala Besut dan berharap penyokong serta parti-parti politik yang bertanding dapat berkerjasama.

Terdahulu ketika menjadi tetamu dalam satu program terbitan Radio Televisyen Malaysia, Wan Ahmad berkata SPR menyedikan dua khemah khas di pekarangan Kompleks Rakan Muda Kampung Raja pada penamaan calon esok khusus buat pemimpin Barisan Nasional (BN) dan pakatan pembangkang.

Beliau berkata, setiap khemah hanya mampu memuatkan seramai 100 orang dan jika lebih daripada itu tiada sesiapa akan dibenarkan masuk.

"Kita hormati setiap pemimpin yang datang untuk iringi calon sebab itu kita sediakan khemah supaya mereka boleh berteduh dan tak perlu berdiri pada jarak 50 meter dari tempat penamaan," katanya.

PRK Kuala Besut diadakan berikutan kematian penyandangnya Dr A Rahman Mokhtar dari Barisan Nasional (BN) pada 26 Jun lalu kerana kanser paru-paru.

BN mengumumkan anak tempatan Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman, 37, seorang jurutera sebagai calon, manakala PAS menamakan Endot@Azlan Yusof, 48, seorang kontraktor sebagai calonnya. - Bernama,

Tiada ulasan: