Khamis, 4 Julai 2013

Speaker harap Shamsuddin pertimbang tawaran



 
Speaker DUN Selangor Hannah Yeoh berkata, beliau tidak mengenakan sebarang syarat apabila menawarkan kepada ketua pembangkang Datuk Shamsuddin Lias untuk mengetuai Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) negeri itu.

Jelasnya, beliau hanya mencadangkan agar jawatan sama diperuntukkan kepada wakil pembangkang di Parlimen, dan ia bukanlah satu syarat.

"Saya tak pernah kenakan sebarang syarat di dalam tawaran saya. Saya cuma kemukakan cadangan.

"Jawatankuasa kira-kira ini saya rasa bagus untuk rakyat kalau BN yang ketuainya. Kerana ia akan memberi semakan dan imbang kepada kerajaan negeri.

"Tetapi itu pilihan dia. Kami harap dia akan mempertimbangkan sama ada mahu atau tidak mengetuai PAC," katanya dalam sidang media di lobi bangunan Annex DUN di Shah Alam hari ini.

Isnin lalu Shamsuddin berkata, beliau secara prinsip menolak cadangan untuk mengetuai PAC kerana tawaran itu didakwa dibuat dengan syarat agar jawatan sama bersyarat apabila jawatan sama diberikan kepada pembangkang di Parlimen.

Shamsuddin juga berkata turut mempersoalkan tawaran tersebut yang sepatutnya diberikan sepenuh kuasa kepada pengerusi PAC.

Tiada ulasan: