Mahkamah Rayuan Putrajaya telah membatalkan kes saman ibu tunggal terhadap kerajaan Selangor kerana plaintif gagal memfailkan notis rayuan kepada mahkamah.

Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi, Inovasi dan Kebudayaan, Rodziah Ismail berkata, Pengerusi Persatuan Ibu Tunggal Selangor, Murtini Kasman Saman tidak memfailkan notis rayuan terhadap keputusan mahkamah yang membatalkan saman tersebut sehingga tempoh tamat berakhir pada 12 Jun lalu.

Sehubungan itu, Rodziah berkata, Murtini dan plaintif yang lain telah akur dengan keputusan mahkamah bahawa saman yang dibawa itu satu kesilapan dalam proses mencari keadilan.

"Selain itu, 3,010 ibu tunggal yang lain juga telah menarik balik saman mereka pada 12 Jun.

"Pelbagai kes saman lain seperti tuntutan oleh suri rumah juga telah ditarik balik. Kerajaan Selangor bersetuju kekalahan Martini dan kes saman kesemuanya yang lain ditarik balik tanpa sebarang tuntutan kos oleh kerajaan negeri Selangor," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media yang dibuat di lobi Dewan Undangan Negeri hari ini.

Kumpulan ibu tunggal itu memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Shah Alam tahun lalu dengan menuntut elaun berjumlah RM10.9 juta seperti dijanjikan kepada mereka oleh Pakatan Rakyat dalam manifesto pilihan raya umum 2008.

Pada 12 Disember 2011, kerajaan Selangor dan Khalid memfaikan permohonan untuk membatalkan saman tersebut dan pada 23 Januari lepas, Mahkamah Tinggi menolak permohonan itu dan memutuskan kes itu dibicarakan.

Pada 13 Mei lalu, Mahkamah Rayuan Putrajaya memutuskan bahawa sebuah manifesto pilihan raya tidak boleh dikuatkuasakan secara sah.

Berikutan keputusan penting itu, mahkamah membatalkan saman sivil yang difailkan oleh 2,020 ibu tunggal di Selangor berhubung pembayaran elaun RM100 kepada mereka seperti terkandung dalam manifesto pembangkang pada pilihan raya umum 2008.