Isnin, 1 Julai 2013

RM200 juta untuk SPR bukan bonus tapi elaun, tegas Shahidan

Oleh Md Izwan

Datuk Seri Shahidan Kassim (gambar) menegaskan pemberian RM200 juta kepada petugas dan pekerja Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada pilihan raya 5 Mei adalah elaun, serta membidas laporan awal yang mengatakan ianya sebuah bonus adalah tidak tepat.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri berkata wang tersebut adalah elaun yang diberikan kepada 240 ribu petugas SPR sebagai tanda menghargai peranan dan tanggungjawab yang mereka semasa membantu melicinkan proses pilihan raya umum ke-13 (PRU13) lalu.

"RM200 juta adalah elaun untuk 240 ribu petugas dan pekerja SPR.

"Laporan mengatakan ianya adalah bonus adalah tidak benar, tapi ia hanya satu elaun," kata Shahidan yang menyifatkan laporan awal mengatakan bonus adalah tidak bertanggungjawab dan bertentangan dengan etika kewartawanan.

Awal hari ini, The Malaysian Insider melaporkan para petugas SPR telah menerima wang bonus sebanyak RM200 juta lebih, kata Shahidan dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat hari ini.

"Dalam jawapan yang diberikan pun tidak tertulis bonus, jawapan saya kata bayaran perkhidmatan dan saguhati... itu sahaja," katanya lagi.

Shahidan berkata sebanyak RM400 juta telah diluluskan kepada SPR untuk menjalankan pilihan raya pada 5 Mei lalu, peningkatan sebanyak 100 peratus berbanding kos Pillihan Raya 2012 yang hanya berjumlah RM200 juta.

"Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, kos perbelanjaan Pilihan Raya Umum 2013 yang telah diluluskan oleh Kementerian Kewangan adalah sebanyak RM400 juta," kata Shahidan.

"Bayaran perkhidmatan dan saguhati kepada semua petugas pilihan raya umum adalah sebanyak RM204,100,000."

Dalam jawapan tersebut lagi, Shahidan juga berkata SPR diberikan sebanyak RM5,081,000 diberikan untuk elaun lebih masa, bayaran utiliti (sewaan pengangkutan, barung semak daftar pemilih, peralatan ICT, sewaan talian, telefon dan faks, dan lain-lain) sebanyak RM98,465,000 dan lain-lain perbelanjaan pula sebanyak RM92,354,000.

SPR berdepan tekanan selepas pendedahan di Parlimen baru-baru ini dimana bahan kimia dalam dakwat tersebut telah diganti dengan pewarna makanan yang menyebabkan ia mudah ditanggal.

Shahidan mengakui di Dewan Rakyat pada Rabu lalu pewarna makanan, bukannya nitrat perak yang digunakan dalam dakwat kekal.

Beliau berkata dakwat tertanggal kerana bahan kimia yang sepatutnya adalah punca dakwat tersebut mudah dibersihkan tetapi juga menyalahkan pengundi yang cuba membasuhnya sebagai punca ia tidak kekal.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof juga berhadapan tekanan daripada umum selepas dilaporkan beliau menerima surat daripada Kementerian Kesihatan mengatakan kerosakan buah pinggang dan risiko barah berkemungkinan dihadapi oleh pengundi sekiranya dakwat kekal mengandungi nitrat perak melebihi daripada satu peratus.

Dakwaan Abdul Aziz kemudiaan ditolak oleh Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr. Subramaniam yang berkata laporan sedemikian tidak pernah dikeluarkannya serta mendakwa mereka tidak menerima permintaan untuk membuat analisis.

Tiada ulasan: