Rabu, 24 Julai 2013

Petisyen BN ditolak, Tian Chua kekal di Batu

Harakahdaily,


KUALA LUMPUR: Mahkamah Pilihan Raya Kuala Lumpur membatalkan petisyen BN bagi Parlimen Batu yang difailkan oleh Setiausaha Agung Pemuda Gerakan, Dominic Lau.

Hakim Datuk Zabariah Mohd Yusof juga memutuskan petisyen itu cacat dan Naib Presiden PKR, Tian Chua telah dipilih dengan sewajarnya dalam pilihan raya umum pada 5 Mei lalu.

Dominic dalam petisyennya menamakan Tian atau nama sebenarnya – Chua Tian Chang, Pegawai Pengurus Bahagian Pilihan Raya Parlimen Batu, Mustafa Mohd Nor dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai responden.

Menerusi petisyen tersebut, Dominic dilapor mendakwa Tian tidak berkelayakan untuk bertanding kerana Mahkamah Tinggi telah menjatuhkan hukuman denda RM2,000 atau dua bulan penjara, atas kesalahan mencederakan anggota polis pada 2007.

Beliau juga dilapor mendakwa, selaras dengan Perkara 48 1(e) dan 48(5) Perlembagaan Persekutuan, sabitan jenayah dan denda tidak kurang daripada RM2,000 yang dikenakan ke atas Tian telah tidak melayakkan beliau untuk bertanding dan dipilih sebagai Ahli Parlimen.

Peguam Kanan Persekutuan Amarjeet Singh, yang mewakili Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), tidak memohon untuk kos terhadap BN.

Tiada ulasan: