Khamis, 4 Julai 2013

Menteri: RCI kes Lahad Datu mungkin jejas siasatan

 


 
Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata siasatan oleh Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mungkin cara terbaik untuk menyiasat insiden pencerobohan kumpulan pengganas Sulu di Lahad Datu.

Namun, RCI tersebut mungkin menjejaskan siasatan susulan dan perbicaraan yang sedang dilakukan kepada tertuduh yang terlibat dalam pencerobohan berkenaan, katanya.

NONE"Dan kalau sekiranya RCI kaedah yang terbaik, sememangnya secara peribadi saya mahukannya dilaksanakan... Kita tidak mahu mempolitik perkara ini. Kita mahu memahami apa yang berlaku," katanya.

Katanya, pasukan keselamatan menahan seramai 169 individu mengikut Akta Kesalahan Keselamatan Langkah-langkah Khas 2012 (SOSMA) berhubung penglibatan dalam kejadian tersebut.

"Dan bawah akta-akta lain, 443 individu telah ditahan mengikut peraturan dan akta baru keselamatan yang telah pun digubal dan dilulus di Dewan ini.

"Maka siasatan terhadap mereka ini, (berdasarkan) maklumat yang kita terima, siasatan susulan sedang dilaksanakan, mungkin juga mereka yang dibicara, perkara-perkara yang diminta oleh (ahli parlimen) Lembah Pantai mungkin subjudis," katanya.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan lisan Nurul Izzah Anwar (PKR-Lembah Pantai) yang mahu kerajaan mengumumkan penubuhan RCI bagi menyiasat kejadian pencerobohan yang berlaku pada Februari lalu.

Tiada ulasan: