Rabu, 3 Julai 2013

Kuota Jualan Bumiputera Datum Jelatek Lebih Tinggi Daripada Projek Kerajaan Persekutuan


MB DATUM JELATEK pc blue 01

SHAH ALAM I : Kuota jualan kepada pembeli bumiputera di projek kondominium bercampur Datum Jelatek oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) lebih tinggi daripada kuota bumiputera yang ditawarkan oleh projek yang dikendalikan Kerajaan Persekutuan.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memaklumkan bahawa Datum Jelatek tidak memberi keutamaan kepada rakyat asing malah PKNS sudah menetapkan sebanyak 50 peratus daripada unit akan dijual kepada Bumiputera.

“Walaupun projek Datum Jelatek bersebelahan dengan Kuala Lumpur tetapi terdapat projek bersebelahan dengan Datum Jelatek yang dikendalikan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Kerajaan Persekutuan.

“Tetapi tawaran 30 peratus sahaja diberikan kepada Bumiputera. Namun, Kerajaan Negeri meminta PKNS menetapkan lebih 50 peratus ditawarkan kepada Bumiputera yang terdiri daripada 337 unit.

“Setakat ini, sebanyak 1,029 permohonan Bumiputera diterima untuk dinilai,” katanya yang menjawab pertanyaan mulut daripada Adun Sri Muda Shuhaimi Shafei (PKR) di Dewan Negeri Selangor hari ini.

Abdul Khalid menyangkal dakwaan bahawa komuniti Melayu di kawasan Jelatek, Kuala Lumpur terpinggir akibat projek pembangunan bercampur itu.

Sebaliknya penduduk Melayu yang menjual unit pangsapuri kos rendah mereka kepada PKNS untuk memberi laluan kepada Datum Jelatek menerima keuntungan berlipat kali ganda apabila dibayar RM 300,000.

Manakala harga asal pangsapuri kos rendah mereka hanya sekitar RM 20,000.

Selain itu Abdul Khalid juga berkata Kerajaan Negeri akan mempertimbangkan permohonan 14 pemilik asal rumah kos rendah itu yang tidak bersetuju dengan tawaran harga daripada PKNS.

Pembayaran kepada peneroka asal sudah dilakukan, namun terdapat 14 pemilik tidak bersetuju walaupun sudah diluluskan oleh mahkamah.

“Terdapat 14 pemilik yang asalnya tidak bersetuju tapi saya rasa mereka sudah tentu akan membuat permohonan supaya harga yang ditawarkan kepada mereka sama dengan mereka-mereka (pemilik) yang sudah dapat,” katanya

Beliau berkata Kerajaan Negeri juga mengarahkan PKNS untuk memberikan penjelasan kepada penduduk berhubung projek itu secara berterusan.

Tiada ulasan: