Ahad, 7 Julai 2013

Kartun Dedah Penipuan Pilihan Raya


zunar 2

SHAH ALAM: Hasil karya kartun lebih mudah difahami dan jelas biarpun sarat dengan mesej menggambarkan segala kepincangan ketika Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu.

Melalui pameran yang diadakan, sekumpulan kartunis yang menggelarkan diri sebagai Kumpulan Kartunis Independen (KKI) berharap mesej yang disampaikan melalui karya seni ini dapat dilihat orang ramai di seluruh negara.

Ketua kumpulan tersebut, Zulkiflee Anwar AlHaque atau lebih dikenali sebagai Zunar berkata, kartun mempunyai beberapa kelebihan berbanding media lain serta ia lebih mudah disampaikan kepada orang ramai.

Mugshoot Zunar

“Kartun adalah satu imej visual yang mudah melekat di pemikiran orang ramai kerana ia visual, dan ada unsur-unsur lucu walaupun ia membawa mesej yang berat,” ujarnya.

Zunar ditemui ketika Pameran Kartun Kartunis Lawan Penipuan Pilihan Raya (CAEF) di tapak Pasar Tani Seksyen 17, Shah Alam di sini hari ini.

Sebelum ini, Zunar dan KKI yang dianggotai 13 kartunis lain melancarkan gerakan untuk menyebarkan kesedaran mengenai penipuan pilihan raya melalui karya seninya.

Dalam pada itu, pameran itu memaparkan lebih 100 karya kartun, termasuk Zunar, Megat Roslan Abdul Wahid, Azman Mat Noh, Johny Ong.
Antara hasil karya kartun yang dihasilkan memberi mesej mengenai ketidak-telusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), penggunaan dakwat kekal, pengundi asing dan daftar pengundi ragu.

Kumpulan berkenaan telah mengadakan pameran di Amcorp Mall, Petaling Jaya dan Kompleks PKNS, Shah Alam sejak dilancarkan dua bulan lalu.

zunar 1

Tiada ulasan: