Ahad, 7 Julai 2013

Jika MP baling selipar atau kasut, kita tengoklah'

MALAYSIA KINI



 
Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata usahanya untuk melanjutkan siaran persidangan Parlimen di RTM adalah untuk memenuhi tuntutan masyarakat yang mahu melihat stesen berkenaan bersikap lebih adil.

“Jika sebelum ini timbul isu orang kata RTM hanya digunakan untuk menyiarkan wajah pemimpin kerajaan sahaja, sekarang tidak lagi.

“Ini kerana kalau dalam waktu siaran langsung itu ahli parlimen pembangkang yang banyak bertanya soalan maka mereka akan dapat publisiti.

“Kadang-kadang mungkin dia dapat lebih banyak daripada pemimpin kerajaan kerana kita tidak lagi tentukan berapa minit untuk kerajaan dan berapa minit untuk pembangkang,” katanya dalam satu wawancara dengan Mingguan Malaysia.

Shabery berkata lanjutan masa dari 30 minit kepada 90 minit untuk tempoh perbahasan itu juga untuk meningkatkan ketelusan kepada apa yang berlaku di dalam Dewan.

“Kalau masa itu mereka baling selipar, kita tengoklah,” katanya.

Shabery memperkenalkan siaran langsung 30 minit semasa menjadi menteri penerangan ada 2008, yang kemudiannya dipinda oleh penggantinya, Datuk Seri Rais Yatim.

Rais menukar format siaran 30 minit itu untuk memfokuskan kepada jawapan menteri dan akan melencongkan siaran kepada wawancara dengan MP BN apabila wakil pembangkang sedang bertanya soalan.

Katanya, lebih 1.8 juta penonton sudah mengikuti siaran melalui Internet itu ketika para ahli dewan mengangkat sumpah, 1 Julai lalu.

Tiada ulasan: