Khamis, 18 Julai 2013

Isu dakwat: MP kata jawapan menteri berbeza



 
MP Pandan Rafizi Ramli mendakwa menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim memberi jawapan berbeza mengenai kandungan bahan dalam dakwat kekal yang digunakan dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu.

Katanya, Shahidan dalam jawapannya ketika Dewan Rakyat pada bulan lalu menyatakan bahawa dakwat berkenaan tidak mengandungi “bahan kimia” dan hanya menggunakan pewarna makanan.

"Seingat saya, dia beri jawapan berbeza dengan minggu pertama Parlimen. Dia kata tak ada silver nitrate dan diganti dengan pewarna makanan.

“Hari ini menteri kata ada satu peratus (kandungan silver nitrate) pula. Sebab itu saya kata jawapan yang diberi SPR dan menteri berbeza," katanya dalam sidang media di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau mengulas ucapan Shahidan di Dewan Rakyat hari ini yang antara lainnya menyebut bahawa bahan kimia yang digunakan dalam dakwat kekal tersebut antara lainnya turut mengandungi silver nitrate.

Shahidan berkata demikian ketika diasak oleh MP Pakatan, yang meminta beliau menjelaskan mengenai dakwat yang didakwa dapat ditanggalkan dengan mudah semasa pilihan raya tersebut.

"Saya sekali lagi nak ulang. Jangan lagi cakap pasal silver nitrate. Kandungan dakwat kekal, satu peratus silver nitrate, pewarna organik 60 peratus, 29 peratus pelembap, 10 peratus pelarut.

"Apa kandungan pelarut tak perlu cerita, panjang sangat. Kalau cerita pasti dimanipulasi nanti," katanya.

Tiada ulasan: