Lim Guan Eng
Lim Guan Eng
 
GEORGETOWN - “Saya hanya sedia jumpa (Menteri Besar Kedah, Datuk) Mukhriz (Tun Mahathir) sendiri, bukan dengan orang lain," kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng ketika mengulas kenyataan Mukhriz bahawa pihaknya akan menghantar wakil untuk berbincang mengenai isu caj air mentah dari Sungai Muda yang dikenakan oleh kerajaan negeri itu terhadap Pulau Pinang.

Dalam kenyataan terdahulu, Mukhriz berkata, beliau akan mengarah Setiausaha  Kerajaan Negeri Kedah, Datuk Mohd Puat Mohd Ali dan Penasihat Undang-undang Negeri, Datuk Anas Ahmad Zakie untuk untuk mewakilinya dalam perbincangan itu.

Bagaimanapun bagi Guan Eng, langkah hantar wakil tidak sesuai dan tidak tepat.

"Saya hanya sedia jumpa dengan Mukhriz, bila-bila masa saja," katanya.

Menurut Guan Eng, rundingan mengenai caj air sewajarnya dibincang antara ketua kerajaan (ketua menteri dan menteri besar) sahaja, bukan melalui pihak ketiga.

Walaupun sudah buka pintu untuk rundingan, namun Guan Eng tetap dengan pendirian bahawa Pulau Pinang tidak perlu bayar sesen pun kepada Kedah dengan alasan air itu dianugerah secara percuma ikut undang-undang antarabangsa.

Kelmarin, Mukhriz meminta Pulau Pinang bersikap lebih terbuka untuk membincangkan isu air mentah yang dibangkitkan sejak tahun lalu.

Kerajaan Kedah penggal lalu mengenakan caj air mentah sebanyak RM20 juta setahun kepada Pulau Pinang