PRK Dun Kuala Besut

KUALA BESUT - Pilihan Raya Kecil kawasan Dun Kuala Besut telah menyebabkan graf pencarian dengan kata kunci 'Kuala Besut' menggunakan enjin carian Google.com meningkat mendadak.
  
Mengikut rekod enjin carian tersebut, kata kunci "Kuala Besut" mempunyai lebih 9.5 juta pautan dan keputusan. 
  
Ia merangkumi pencarian rumah sewa, hotel, lokasi kedai makan, jumlah pengundi dan pecahannya, maklumat calon parti yang bertanding dan berita semasa mengenai PRK kawasan itu.
  
Menurut rekod itu lagi, graf tersebut mencatat bacaan tertinggi pada 26 Jun lepas iaitu pada hari penyandang kerusi Dun berkenaan, Dr A. Rahman Mokhtar dari BN, meninggal dunia akibat kanser paru-paru.
  
Grafnya menurun semula selepas itu dan kembali meningkat pada 12 Julai lepas, hari Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan hari penamaan calon dan hari pengundian.
  
Carian kata kunci imej 'Tengku Zaihan' atau nama penuh calon BN itu, Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman pula mencatatkan beribu gambar yang berkisar mengenai penamaan calon, lawatan rumah ke rumah serta kempen yang diadakan.
 
Turut menjadi tumpuan klik pengguna adalah laman sosial Facebook Tengku Zaihan di https://www.facebook.com/tzaihan serta laman Facebook kelab penyokong BN di https://www.facebook.com/pages/Abe-Ku-Tengku-Zaihan-bin-Ustaz-Haji-Che-Ku-Abd-Rahman.
  
Alamat Facebook calon Pas, Endot@Azlan Yusof pula tidak ditemui. - Bernama