Ahad, 14 Julai 2013

BN digesa tunai cadangan pembaharuan p'raya PSC

 


 
Ketika selera parti pemerintah terhadap pembaharuan menjadi malap selepas pilihan raya umum, Ahli Parlimen Lembah, Nurul Izzah Anwar hari ini mengingatkan BN tentangnya hutangnya kepada rakyat untuk melaksanakan pembaharuan pilihan raya.

"Kita tidak cuba untuk memulakan sesuatu yang baru. Tiada pelan tindakan yang perlu disediakan.

bar council seminar on ge13 130713"Hanya memastikan kerajaan hari ini melaksanakan cadangannya sendiri," katanya di siri seminar selepas pilihan raya anjuran Majlis Peguam di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau merujuk kepada cadangan 22 perkara oleh jawatankuasa terpilih Parlimen (PSC) mengenai pembaharuan pilihan raya yang diterbitkan tahun lepas.

Nurul Izzah berkata majoriti cadangan itu sebenarnya dibuat oleh BN sendiri kerana cadangan Pakatan Rakyat ditolak  oleh majoriti anggota gabungan itu dalam jawatankuasa tersebut.

Antara pembaharuan yang terhutang itu, tegas Nurul, ialah pra-pendaftaran pengundi ketika berusia 20 tahun, pembubaran Parlimen hanya selepas empat tahun dalam penggal, akses yang bebas dan adil kepada media, dan pembiayaan politik berdasarkan kerusi dan undi yang diperolehi.

'Tiada revolusi'

Nurul berkata Pakatan komited untuk mengubah sistem yang cacat melalui sistem itu sendiri dan tidak mempunyai niat untuk "revolusi".

Katanya, Pakatan malah bersedia untuk membantu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak meletakkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di bawah penelitian Parlimen, tetapi butiran mengenai cadangan itu tidak diperolehi.

Najib dalam ucapannya sempena hari jadi Yang di-Pertuan Agong pada bulan Jun, membuat pengumuman untuk meletakkan SPR di bawah Parlimen tetapi sejak itu tidak mengulas mengenai  perkara itu.

Di samping itu, Nurul turut melahirkan kekecewaannya terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Shahidan Kassim yang bertanggungjawab bagi hal ehwal Parlimen yang menurutnya, tidak mengambil perkara ini dengan serius.

Buat masa ini, Nurul yang juga naib presiden PKR berkata Pakatan merancang untuk menyaman SPR atas kegagalan dalam pilihan raya umum lepas tetapi enggan mengulas lanjut.

"Peguam minta supaya maklumat mengenainya hanya didedahkan pada hari Isnin, jadi itu saja yang dapat saya katakan," katanya  sambil menambah Pakatan juga akan meneruskan siri petisyen pilihan raya.

bar council seminar on ge13 130713 manogaranKemudian, anggota SPR, P Manogaran berkata suruhanjaya itu
tidak pernah lupa tentang pembaharuan tersebut dan masih mengkajinya.

"... kami telah menubuhkan kumpulan-kumpulan untuk mengkaji setiap cadangan tersebut," katanya.

Antara yang dalam proses dilaksanakan, kata beliau, ialah pra-pendaftaran pengundi bagi mereka yang mencapai umur 20 tahun.

Di samping itu, katanya, jawatankuasa berkenaan telah melaksanakan beberapa cadangan sebelum pilihan raya umum lalu seperti pengundian awal dan pengundian di luar negara.

Bagaimanapun, Manogran (kiri) enggan mengulas lanjut mengenai kontroversi dakwat kekal dan menegaskan bahawa laporan mengenai perkara itu akan dikeluarkan tidak lama lagi.

Beliau juga mengakui kelemahan dalam pilihan raya umum lepas, yang antaranya telah menyebabkan pengundi terpaksa berbaris panjng dan tidak selesa.

"Saya memohon maaf untuk itu, perancangan telah dilakukan dengan baik tetapi mereka yang melaksanakannya di bawah tidak melakukan tugas yang baik," katanya.

Tiada ulasan: