Ahad, 14 Julai 2013

1,000 redah hujan renyai saksi pelancaran 'Ubah Air'

 


 
Maskot DAP, burung kenyalang Sarawak atau enggang, telah berjaya dilancarkan di pantai Sungai Pinang pagi ini.

Kira-kira 1,000 penyokong menunggu selama kira-kira 15 minit tanpa menghiraukan hujan renyai, dengan berbekalkan payung dan kamera, untuk menyaksikan patung burung itu dilancarkan oleh Ketua Menteri yang juga Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

water ubah launch  130713Suasananya umpama satu pesta ketika orang ramai menunggu pelancarannya ketika mereka mendengar ucapan oleh Lim; pencipta Ubah, Ooi Leng Hang; anggota jawatankuasa kerja pusat DAP Sarawak, John Brian; pengerusi DAP negeri, Ketua Chow Kon Yeow dan Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang.

Ooi berkata maskot itu yang pertama kali diperkenalkan kepada orang ramai sewaktu pilihan raya negeri Sarawak lalu, melambangkan "harapan, dedikasi dan perubahan".

Beliau berkata, burung kenyalang dihormati oleh orang asal dan boleh didapati di kawasan tanah tinggi hutan.

Katanya, idea untuk mencipta maskot itu didorong oleh pengerusi DAP Sarawak Wong Ho Leng, yang berbincang dengannya bagaimana untuk menggabungkan simbol parti itu dengan budaya Dayak di Sarawak.

water ubah launch 130713Menurutnya lagi, ia bukan satu tugas yang mudah pada mulanya tetapi kemudian mereka berjaya mencipta maskot yang melambangkan kebebasan, kesaksamaan dan perubahan, bukan sahaja untuk Sarawak tetapi untuk semua rakyat Malaysia.

Dalam ucapannya, Brian berkata burung kenyalang dianggap sebagai "burung berkedudukan tertinggi" oleh masyarakat Iban.

"Setiap tahun semasa sambutan Gawai, kami mempunyai satu upacara untuk mengiktiraf Kenyalang," kata Brian, yang juga seorang Iban.

Tiada ulasan: