Selasa, 21 Ogos 2012

Menteri Besar Johor jelaskan isu penempatan semula kubur

THE MALAYSIAN INSIDER

JOHOR BAHARU — Menteri Besar Johor hari ini menjelaskan bahawa perkuburan Islam tidak dipindahkan untuk memberi laluan pembinaan projek Kompleks Besepadu Penapisan dan Petrokimia (Rapid) bernilai RM60 bilion di Pengerang.

Datuk Abdul Ghani Othman (gambar) turut menjelaskan bahawa kerajaan negeri bekerjasama erat dengan persatuan-persatuan Cina untuk mencari penyelesaian terbaik bagi penempatan semula tanah perkuburan Cina.

Abdul Ghani berkata demikian dalam kenyataan di sini hari ini bagi mengulas laporan akhbar yang memetik kenyataan timbalan pengerusi MCA Johor Datuk Hoo Seong Chang semalam mengenai projek Rapid dan penempatan semula tanah perkuburan Cina.

Chang ketika ditemui pemberita berkata MCA Johor akan bertemu anggota keluarga 3,000 kubur Cina yang akan terjejas dengan penempatan semula perkuburan itu.

Mengenai laporan akhbar yang mengatakan 100 laporan polis diterima oleh polis Kota Tinggi daripada penduduk Pengerang berhubung isu penempatan semula tanah perkuburan itu, Abdul Ghani berkata ia bukan hanya mengenai isu tanah perkuburan, tetapi termasuk mengenai perkara lain berkaitan pembangunan minyak dan gas Pengerang. — Bernama

Tiada ulasan: