Isnin, 22 Ogos 2011

Bukti forensik dan saksi pendakwa rapuh- Anwar

KEADILAN DAILY

KUALA LUMPUR: Pendakwa dalam kes fitnah II Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak berjaya membuktikan penemuan cecair air mani atau sperma dalam keterangan forensik yang menjadi asas kepada pendakwaan.

Hakikatnya kata Anwar, tidak ada bukti DNA yang dijumpai di tempat kejadian dikatakan berlaku termasuk di dalam tandas, tempat tidur, permaidani atau di tempat lain.

Anwar berkata, penyiasat kes itu, DSP Jude Pereira sengaja melanggar standard operasi dan arahan pakar Forensik Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr Siew Sheue Fong apabila lewat menghantar sampel tersebut kepada ahli kimia selama 43 jam.

“Kelewatan 43 jam dihantar kepada ahli kimia bermakna sampel tersebut berusia lebih 90 jam pada waktu diperiksa ahli kimia. Tidak syak lagi, sampel tersebut telah tercemar,’ ujarnya ketika memberi keterangan bela diri di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Sementara itu, menurut Anwar, tiada hujah praktikal dan undang-undang untuk membenarkan DSP Jude membuka bungkusan P27 yang mengandungi sampel berkenaan, yang jelas untuk mendapatkan akses kepada sampel tersebut.

Anwar juga menceritakan salah seorang saksi iaitu Dr Siew Sheue Fong tidak merujuk kepada nota perubatan sewaktu pemeriksaan balas, walaupun tidak mengingati butirannya.

Namun, pada ketika perbicaraan berhenti rehat, Siew dilihat mencuri-curi untuk membaca nota perubatannya.

“Ini adalah perbuatan tidak jujur ​​seorang doktor profesional yang sepatutnya berkelakuan adil dan bebas, secara terang-terang diabaikan,” kata Anwar.

Dalam pada itu, Dr Siew dan seorang lagi doktor dari HKL, Dr Mohd Razali Ibrahim sengaja memilih untuk tidak menjawab soalan-soalan penting yang dikemukakan peguam bela dan memberi keterangan meragukan.

Manakala Ahli kimia, Dr Seah Lay Hong menerima 12 sampel dari HKL dengan dua daripadanya ditanda dengan tarikh yang sangat berbeza.

Seah mengakui tidak berbuat apa-apa untuk mendapatkan penjelasan daripada Dr Siew lantas memberi keterangan bahawa dia memberi ‘manfaat keraguan’ kepada Dr Siew.

Menurut Anwar, pihak pembelaan mengemukakan bahawa tindakan pelanggaran peraturan asas dalam protokol makmal antarabangsa Jabatan Kimia Malaysia adalah serius.

Jelas beliau, walaupun pendedahan itu dibuat secara terang-terangan dengan kegagalan penguatkuasaan peraturan yang ketat, bukti yang dibawa oleh Dr Seah masih tetap diterima, sedangkan ia sepatutnya dibuang atas sebab-sebab ketidakcekapan dan kecuaian melampau.

Dalam kenyataan membela diri, Anwar turut mengkritik keputusan hakim, Datuk Mohd Zabidin Mohamad Diah kerana gagal memastikan keadilan berlaku dalam kes itu.

Tiada ulasan: